onsdag 7 oktober 2009

Vad är bistånd?

Klockan är snart halv elva. Det är onsdag och jag är hur pigg som helst. Jag hade styrelsemöte med folkpartiet Västerås ikväll och det fanns ingen mjölk till kaffet. Jag drack två koppar svart kaffe. Bra gjort Hanna.

Jag försöker bli trött av att surfa på nätet och får en idé: jag ska leta efter fakta om bistånd.
Enlig Wikepedia är bistånd något som normalt används för större bidragsgivare där syftet är att bidra till minskad fattigdom, ökad demokratisering och uthållig utveckling i andra länder. Det kan även användas vid större katastrofer men de flesta organisationer arbetar främst långsiktigt och förebyggande (källa: sv.wikipedia.org). Jag surfar vidare till folkpartiet.se och klickar in på ”vår politik” och läser om folkpartiet i världen: ”Folkpartiet har länge krävt att Sveriges bistånd ska ställa högre krav på demokrati, korruptionsbekämpning, jämställdhet och yttrandefrihet. I den andan satsar regeringen i budgeten för 2009 en tydlig förstärkning av demokratibiståndet”. De stater som inte visar vilja till reform ska däremot inte få bistånd; eller bidragit ska i alla fall fasas ut. Däremot anser jag att Sverige ska stödja rörelser som arbetar för demokrati: även de rörelser som befinner sig i ett icke demokratiskt land.

Så varför har jag fastnat för bistånd just idag? Jo, jag läst i VLT att Myrorna gärna tar emot smycken och hårda leksaker utöver kläder och skor. De pengar som Myrorna tjänar på att sälja gamla grejer går till Frälsningsarméns sociala verksamhet i Sverige (källa vlt.se). Jag fick även veta att det jag vill skänka kan lämnas i butiken eller via lastkajen på Skomakargatan vid en dörr märkt Myrorna.

Och då fick jag en idé! Nu visste jag vad jag skulle ägna min lediga förmiddag åt! Jag skulle rensa barnens rum! Jag fick ihop en hel svart sopsäck med hårda leksaker som jag ska donera till Myrorna. Vad barnen sa? De märkte inte ens något…

Jag tycker att du ska ge bort det du inte behöver eller byta de saker du inte behöver mot saker du behöver. På Facebook har jag för någon månad sedan startat ett evenemang som heter Ska vi byta grejer med varann och det går ut på att man kan gå med det och basunera ut på vad man kan tänka sig byta mot något annat. Adda mig på Facebook och be att få en inbjudan.

Vad har detta med kommunpolitiken att göra då?

Jo, jag tänker så här: om bistånd är en väg till minskad fattigdom, ökad demokratisering och uthållig utveckling så borde det väl vara så att vi även kan använda oss av bistånd på kommunal nivå?

Västerås HAR många eldsjälar i vår stad idag som samlar in kläder och skor till hemlösa. Som fixar julfest till de mindre bemedlade. Som läser för de äldre på äldreboende. Men det finns alltid mer att göra!

Har du några bra idéer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar