tisdag 6 oktober 2009

Att ställa krav är att bry sig!

I dag blev den rödgröna röran tvungen att visa oss sprickan i deras samarbete. Det är en splittrad opposition som har meningsskiljaktigheter om allt från a-kassan till inkomstskatterna. Först lade Vänsterpartiet sin budget, sedan var det Miljöpartiets tur och slutligen lade Socialdemokraterna sin skuggbudget.

Men det är en riktigt rörig rödgrön blandning: det är oförenliga förslag om allt från A-kassan till inkomstskatterna. Men! De rödgröna ska lägga ett gemensamt budgetförslag till våren och är övertygade om att de ska enas. Såklart. Vad ska de annars säga? Men det är mycket de måste förhandla kring. Det de har gemensamt idag är att samtliga partier säger nej till det fjärde steget i jobbavdraget med undantag att Vänsterpartiet vill skrota hela jobbavdraget. Bra jobbat. Någon borde ställa dem mot väggen och kräva ett svar: säg inte bara vad ni vill säg också HUR ni ska göra det!

Men även om detta var svårt att förstå idag så var det inget mot vad jag kämpade mig igenom i morse på högskolan: en föreläsning i geometri! Visste du att en kvadrat också är en rektangel och att en kvadrat också är en romb? Om inte så vet du det nu. Det var väl det som var helt nytt på den tre timmar långa föreläsningen. Som ni säkert förstår så är jag en av dem som anser att lärarutbildningen är slapp och utan krav. Det svåra var inte själva geometrin utan det svåra var att förstå varför så många studenter som 80% i klassen anser att det inte är nödvändigt för en blivande lärare i årskurs 1-3 att kunna geometri! Pust. Ställ högre krav på oss studenter!

Att ställa krav är att bry sig! Det är folkpartiet liberalernas paroll och jag kan verkligen hålla med. Jag anser att man kan implementera det på allt! I sitt föräldraskap. I sin vänskap. På sitt arbete. Som lärare. Som politiker. Som medborgare. Jag har krav på mig som politiker att betänka både kostnadseffektivt utslag samt vad som är bäst för våra kommunmedborgare.

Ikväll hade vi i Västeråsalliansen ett möte kring budget 2010-2011. Vi har ju kravet på oss att tänka framåt och i förväg. Vi har ju kravet på oss att ge allt till alla utan att nalla från något och någon. Då gäller det att trolla med knäna!

Abra Kadabra Sim Sala bo! Hur går det i valet 2010 tro!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar