söndag 18 oktober 2009

Är tid pengar?

Tiden är viktig ur ett mänskligt och socialt perspektiv. Växlingar i naturen och dygnet som tickar på är en del av vår vardag. Idag har tiden blivit något av en bristvara och många menar att tid är pengar. Men för mig är tid kvalité och något jag vill ösa över mina barn. Jag vill ge dem tid att bara sitta bedvid dem och se på när de pusslar, leker, skriver eller bara pratar.

För mig är inte tid pengar men kanske tvärtom? Om jag har pengar har jag tid över att slösa på mina barn. Om jag jobbar extra och lägger undan pengarna istället för att lägga dem på kläder och ljuslyktor från IKEA har jag råd att vara hemma på höstlovet med barnen. Om jag en vecka har kvällsmöten varje kväll hämtar jag barnen tidigare från förskola och förskoleklass för att ge dem tid och för att ha tid tillsammans. Att jag är på möte medan de sover gör ju inte så mycket...så resonerar jag.

Hur resonerar du? Är tid pengar för dig eller är tid något annat? Hur gör du för att lägga det så kallade livspusslet och tidspusslet? Är det något politken kan göra för att förenkla det för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar