lördag 17 oktober 2009

Jag tror att jag kommer att få bråka mycket för min brors skull

Idag bloggar jag om egenmakt och om Folkpartiet Liberalernas handikappolitiska program från 2006: ”Ingen ska handikappas”. Några av de 10 punkter som programmet är byggt runt är:

  • fler personer med funktionshinder ska kunna arbeta och försörja sig själva
  • bristande tillgänglighet ska ses som diskriminering
  • öppna för en mångfald av arbetsförmedlingar och låt individen själv välja den service som passar dem bäst
  • habilitering och rehabilitering ska finnas tillgänglig hela livet
I onsdags var jag på ett möte på habiliteringen kring min bror. Jag är godman till honom vilket betyder att jag är spindeln i nätet kring honom och att jag alltid ska agera utifrån hans eget bästa. Mötet pågick i 2 timmar och jag fick svara på cirka 20 frågor kring min bror, kring hans typ av funktionsnedsättning och kring hans liv. Ni förstår att det är ganska svårt att få med allt väsentligt under 2 timmar och genom 20 svar? Men jag hoppas och tror att personalen på hab i mina svar kan utröna vad som måste göras.

Idag är det lördag och jag sitter på jobbet, det vill säga mitt extrajobb ute i Dingtuna. Jag jobbar extra på ett gruppboende för vuxna med olika typer av funktionsnedsättning. Det är ett roligt jobb! Igår var vi på Blue Moon Bar och hade After Work: jag och två av våra boende. Jag smuttade på en Cola medan de andra två drack starköl. Vi dansade till orkestern och hade riktigt kul! Det enda negativa var att det var svårt att komma in med rullstol i det lilla toabåset.

Skärpning på den fronten BMB!

Hur var det nu? Om folkpartiet liberalerna fick bestämma skulle detta klassas som diskriminering och den utsatta personen skulle ha rätt till skadestånd. Nåja, tyvärr är det ju så att man inte alltid orkar bråka. Det finns ingen ork. Kanske har man redan bråkat om allt annat hela livet?

Jag tror att jag kommer att få bråka mycket för min brors skull. Många möten kommer det att bli. Men jag gör det av kärlek till honom. Och jag gör det för att erkänna min brors människovärdesprincip. Jag gör det för att min bror har rättigheter och skyldigheter. Och ingen ska få ta det ifrån honom! Varken rättigheterna eller skyldigheterna.

Har du tänkt tanken att Du skulle kunna bli god man? Det behövs fler!

1 kommentar:

  1. Hej Hanna, i min blogg http://levliberalt.blogspot.com/
    publicerade jag följande:

    En bror med funktionshinder behöver en systers kärlek.

    Hannas blogg http://hannavillbliomvald.blogspot.com/ om sin bror berörde. Ska vi behöva utredas i flera hundra timmar?

    Nej.

    De två timmarna Hanna svarade på myndigheternas frågor måste ha känts som en hel evighet när man har småbarn, studier, extra arbete och ett politiskt engagemang på dagordningen. Vi behöver inte hundratals sittningar för att bistå med rätt hjälp till dem som behöver den. Istället för att sitta i ständiga möten och prata kan de som är anställda inom vården bara hjälpa, rent praktiskt. Gå ut och gå, en pratstund, avlasta anhöriga, avlasta personal och så vidare.

    Återigen finns det ett skäl att stödja Folkpartiet i valet nästa år. Vårt parti vill att varje individ ska stå på egna ben. Vi måste organisera vårt samhälle så att arbete och självförsörjning står högst på vår agenda, varje dag. Självständiga människor är stolta över sig själva, mår bättre och bidrar till en positiv och framförallt hållbar samhällsutveckling.

    SvaraRadera