lördag 3 oktober 2009

Ordning och reda tack!

Det är lördag och jag har suttit en bra stund vid frukostbordet med en kopp kaffe och VLT. Min sexåring spelar TV-spel efter att han ätit en kexchoklad till frukost. Kom inte och säg att ni aldrig fallit för tjat.

Resten av min familj - min man och vår 3åring- är i Hällefors; den lilla kommunen i Örebro län där han är uppvuxen. Jag och vår stora kille ska bara rå om varandra hela helgen och planerar att gå på bio idag.

Men först ska jag bara skriva av mig! Det är en hel del funderingar som dykt upp i mitt huvud under morgonen efter att jag bläddrat igenom VLT:

1. En 9-årig pojke bosatt i Hallstahammar fick i onsdags sin cykel totaldemolerad av ett gäng pojkar. Han hade tydligen under eftermiddagen hamnat i trubbel med ett gäng äldre pojkar vilket resulterade i att hans cykel förstördes. Vilka är dessa pojkar som förstör en 9åring pojkes cykel? Hur kommer det sig att de gör så?

2. Det socialdemokratiska riksdagsledamoten Olle Thorell är med i VLT på bild där han står mellan två elever och övervakar deras arbete. Han är i sin hemort Surahammar och pratar med elever och lärare. Men han är där främst för att skapa en egen verklig bild av skolan. Thorell menar också att han är nyfiken på vad elever anser om betyg. Ja ni förstår kanske själva vilken hypotes han har och vilka svar han själv kommer fram till? Men jag som själv läser till lärare och mycket ofta befinner mig i skolan störs oerhört av att politiker från alla läger som anser att en eller två dagar i skolan ger en helhetsbild på hur skolan fungerar idag. Ni måste befinna er i skolan minst en vecka 8 timmar per dag för att få en riktig bild. Det är först då ni vet vilka resurser som behövs i skolan.

3. På debattsidan skriver min partikamrat Roger Haddad att socialdemokraterna undviker frågan om mobiler i klassrummet. Han ger sossarna Teljebäck och Lidman svar på tal som i gårdagens VLT, om jag inte minns fel, hade med ett lågvattenmärke till debattartikel där de menade att folkpartiet endast anser att barn är till besvär. Ja, kanske ska sossarna budgetera en retorik-kurs till sina kandidater? Nåja. Roger skriver i alla fall att vår skolpolitik (folkpartiets) går ut på att tidigt följa upp eleverna för att kunna sätta in tidiga insatser om så behövs. Roger menar även att vi i folkpartiet ser ordning och reda som en del i att förebygga mobbning. Bra Roger!

4. Och sen sänker jag blicken på debattsidan och ser att den före detta skoldirektören Hans G Eriksson har med en helt fantastisk debattartikel som avslutas med detta: “För att det unga Sverige ska kunna ta ansvar för vårt land i framtiden behövs i skolan, utöver förmedling av kunskaper och bildning, också fostran i ordning och reda.” Bra Hans!

Jag kan inte låta bli att se en röd tråd mellan punkterna 1, 2 , 3 och 4. Skolan, hemmet och fritiden har en enorm påverkan på våra barn och ungdomar. Ett samhälle med krav på ordning och reda är ett samhälle som bryr sig!

Men nu är det lördag och jag har lovat at ägna mig åt Lego Star Wars och Playstation 3. Jag har talat med min övriga familj i Hällefors och där hänger snön i luften. Jag kan inte riktigt förstå att vi redan är inne i oktober. Om en månad börjar provvalet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar