fredag 9 oktober 2009

Min mamma är en riktig jämställdhetskämpe!

Idag ägnas min blogg min mamma, Sinikka. Hon är min inspirationskälla till mitt politiska arbeta, min roll som min mamma och hur jag är som människa och kvinna. Att hon hjälper till med att hämta barn och umgås med barn och ge våra barn kärlek så det sjuder över är också det något jag älskar henne för så att nästan gör ont. Min mamma har alltid trott på mig. Hon har alltid sporrat mig och pressat mig att lyckas. Jag förstod kanske inte som yngre att henens tjat och gnat var peppning och sporrande men idag vet jag: jag är där jag är idag för att min mamma inte tappade orken med mig. För att hon sporrade mig även då jag inte orkade bli sporrad.

Mamma har i veckan fyllt min mail-box med tips till artiklar och ett av hennes mail såg ut så här:
”Efterlyst ikväll handlar om överfall på ensam kvinna utomhus. Aftonbladet skrev om ännet idag. Höstmörkret kommer även till Västerås – anledning till insändare? Vill du ha lite statistik och lite info som stomme för notis i ämnet rotar jag gärna fram lite på webben. Nog bra också att faktiskt nämna att detta inte BARA handlar om kvinnor utan om ALLA som blivit utsatta för nattligt våld. Hittade ett par riktiga godingar på webben. Visste du att Westerberg är initiativtagare till bl.a. lagstiftning om prostitution?”.

Några dagar senare får jag ännu ett mail av mamma:
”Här kommer nå´t att vara stolt över som liberal och folkpartist! Som social- och jämställdhetsminister 1991-94, gjorde Bengt Westerberg två saker som är avgörande för att Kvinnofridspropositionen infördes för 10 år sedan. 1993 tillsatte han en utredning med uppdrag att göra en översyn av samhällets åtgärder mot prostitution. Samma år tillsatte han en kommission med uppdrag att, utifrån ett kvinnoperspektiv, göra en översyn av frågor som rör våld mot kvinnor och föreslå åtgärder för att motverka sådant våld. Dessa två utredningar ledde fram till kvinnofridspropositionen och i och med det kriminaliserades köp av sex och vi fick ny brottsrubricering - kvinnofridsbrott”.

Mamma - tack! Tack för att du tipsar och tack för att du sporrar mig att kämpa vidare. Det är ju så mycket som måste ändras och förbättras. Tack för att du uppmärksammade mig på detta ämne mamma! Den fysiska utformningen av miljön MÅSTE förbättras i vår stad. Förra året fick Västerås bland annat en ny ljussättning av Rudbecksparken som gjort den avsevärt tryggare och mer inbjudande. Förbättringar har också skett på andra ställen i Västerås men det finns fortfarande parker, gångtunnlar och andra platser som skulle kunna vara smartare utformade och bättre upplysta. Det begränsar människors och i synnerhet flickors och kvinnors möjligheter till ett gott liv. Västerås måste planera sina stads- och tätortsmiljöer ur ett jämställdhetsperspektiv.

Mamma DU är MITT gatulyse: du belyser vart jag ska gå. Du vägleder mig när det är mörk och förvirrat. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar