söndag 4 oktober 2009

Att kameraövervakas eller inte, det är frågan!

Det är söndag. Klockan är strax efter ett och min 6åring har en kompis hemma och de sitter på övervåningen och småtjaffsar lite: “Kan du gå med Han Solo efter mig?” “Nej, jag går vad jag vill!” “Men om du går var du vill då är ju inte vi i samma LAG!” Jag smuttar vidare på mitt kaffe och blockar ut det hela; låter dem lösa det på egen hand. Learning by doing vet ni.

Jag har precis läst den blogg som min partikollega Roger (Haddad) har skrivit idag. Han tycker att kameraövervakning är en bra sak för att ge hela hans inlägg ett mycket kort referat. Jag gillar Roger för han säger vad han tycker och han säger VARFÖR han tycker som han tycker. Det gillar jag! Men jag vet inte om jag gillar kameraövervakning på alla sätt och överallt? Visst, att ha kameror i en tunnel för att se till att jag inte 1. klottrar olovligt eller 2. blir överfallen är ju väldigt bra men vill jag bli kameraövervakad när jag korsar Viksängscentrum mitt på dagen?

I Folkpartiet Liberalernas rapport Tidigt, tufft och tryggt: förslag för en effektivare brottsbekämpning skriver bland många Johan Pehrson och Cecilia Wigström att de vill ha tydligare regler och mindre krångel för att få tillstånd till kameraövervakning då detta behövs i brottsförebyggande syfte och för att effektivt kunna utreda brott. De menar vidare att kameror kan öka tryggheten för människor i tunnelbanan och på stan, men också minska risken för organiserat snatteri i matvarubutiker och stoppa vandalisering av skolor. Jag håller med dem och jag uppskattar att de skriver att kameror KAN öka tryggheten och minska risken för vandalisering i skolor. Kameraövervakning är inte svaret till allt utan endast ett av många verktyg.

Men åter igen: vill jag bli kameraövervakad nu när jag sitter i mitt kök till exempel? Tänk om en kamera sitter på huset mittemot mig och filmar mig just nu. Kanske borde jag knäppa översta knappen på jeansen. Jag åt just en kanelbulle då det är kanelbullens dag och känner mig något däst. Eller ska jag vara glad över att jag lever i ett tryggt rättssamhälle?

Att övervaka någon betyder ju att man ser någon, att man ser något. På ett sätt skulle man kunna säga att något som ett utvecklingssamtal är en slags övervakning. Man övervakar sitt barns utveckling och välmående i skolan. Skulle man inte kunna säga det? Jag skulle ibland vilja vara en liten fluga på väggen när mina pojkar leker med sina vänner. Det skulle vara så roligt att höra vad de talar om och hur väl de kan kommunicera med sina vänner. Kanske kan man sätta upp små kameror i sina barns rum? Kanske fästa små kameror på deras skor? Så kan man sedan sitta hemma eller på jobbet och titta på dem. Lyssna på vad de säger. Om något barn är elakt mot dem ringer man förskolan eller skolan och säger till. Det vore något!

Idag började vår 6åring på innebandy. Tränaren sa att så fort något barn inte lyssnar eller puttar någon annan i en kö så blir det barnet utvisat från träningen. Men. Barnet är välkommet till nästa träning. Tackar. Jag blev såklart lite orolig å min sons vägnar och efter att påpekat att de faktiskt är 6 år så rättade tränaren sig: barnet får 17 varningar. Tackar! Det kan nog behövas.

Men jag är glad över att de vuxna säger till. Att de markerar vad som inte är okej och vad som faktiskt är rent olagligt: man får inte slåss och man får inte kalla varandra glåpord. All heder till alla tränare landet över som förstår att detta är lika viktigt som själva sporten. Att spela i ett lag kräver att man tar hänsyn, att man är lyhörd och att man har empati och förståelse för varandra.

Idrotten har en stor del i att motarbeta och förebygga ungdomsbrottslighet. I följande punkter, som kommer från folkpartiet liberalernas hemsida, kan jag se en tydlig koppling på hur idrotten skulle kunna samarbeta med polis, skola och hem:

• ökade stödinsatser i förskolan och skolan för barn med problem och mer stöd till
utsatta familjer.
•fängelseförbudet för unga lagöverträdare ska finnas kvar. Bättre behandling vid sluten ungdomsvård, alla ska ha en individuell behandlingsplan och följas upp efter frigivning.
• rektorer och annan skolpersonal måste kunna få reda om en elev har begått brott.
• frivilliga drogtester i skolan för att tidigt kunna upptäcka ett missbruk.
• ungdomstjänst ska kombineras med program som t.ex. visar på våldets effekter och där gärningsmannen får reparera skadegörelse.

I dagens blogg ifrågasatte jag inte sossar som jag vanligtvis gör utan istället några folkpartister. Det gillar jag med folkpartiet liberalerna: det är högt i tak och man tillåter oliktänkande. Vi spelar förvisso i samma lag alla vi folkpartister men vi är inte lika petiga som 6åringarna på övervåningen. Vi får gå vart vi vill. Även om vi är i samma lag.

2 kommentarer:

  1. "* rektorer och annan skolpersonal måste kunna få reda om en elev har begått brott."

    Varför då? På vilket sätt skulle det tillföra något? Är inte lagstiftningen till så att jag ska kunna få mitt straff och ska sedan anses ha sonat mitt brott? En sådan inställning leder ju bara till att en person som varit kriminell alltid kommer att behandlas som kriminell. Behandlar man folk som att de vore kriminella, kommer de till slut att bete sig som förväntat.

    "* frivilliga drogtester i skolan för att tidigt kunna upptäcka ett missbruk."

    Hur är egentligen frivilliga drogtester utformade? Går de som inte använder droger och testar sig eller kommer barn att tvingas in i drogtester och kriminalisering? Låter som ett väldigt ogenomtänkt (och otydligt) förslag. Vänligen förklara hur detta ska användas och vad som menas med frivilligt.

    PS. Du måste förenkla kommentarfunktionen, om man inte har något av de saker som går att välja mellan var det jättekrångligt att få kommentera.DS.

    /Anton, socialliberal och partipolitiskt obunden.

    SvaraRadera
  2. 1. om det står oklart på om brottet begåtts ej så kan det vara bra att ha bevis på film...kan också vara bra för den som blivit falskt anklagad!

    2. jag förstår vad du menar och jag kan inte annat än hålla med - det ÄR otydligt! Vad menas? Jag ska kolla upp det! Lovar. I'll be back!

    3. jag har ingen aning om hur jag förenklar det! ;) Ska undersöka även det!

    4. KUL att du kommenterar!

    // Hanna

    SvaraRadera