måndag 12 oktober 2009

Ljusmanifestation ikväll 18.00!

Mina partikamrater Anita Lilja-Stenholm och Agneta Berliner skriver i dagens VLT om den ljusmanifestation som Liberala Kvinnor anordnar idag 18.00 i Vasaparken bakom konstmuséet. I år ska 78 ljus tändas. Varje ljus tänds för varje våldtagen i Västerås under 2008. 78 personer blev våldtagna förra året. Undra hur många ljus som tänds nästa år? Hur många blir våldtagna 2009? Hur många är vi uppe i nu?

Anita och Agneta tar även upp de ideella föreningarna som arbetar både förebyggande och med brottsoffer: Röda korset, Kvinnojourer, Tjejjourer, Brottsofferjouren, ATSU, Rädda Barnen, Kriscentrum för män med flera. Dessa föreningar är otroligt vikriga och gör en oerhörd insats medatt hjälpa, stötta och informera.

Jag känner innerligt att Västerås är en kommun som förstår vilken resurs de olika ideella föreningarna faktiskt är. Men man kan alltid göra mer och de ideella föreningarna behöver stöd till att vidareutvecklas och hjälpa mer. Tyvärr är det ju så att dessa brott inte kommer att upphöra. Men jag hoppas innerligt att vi snart endast behöver tända låt säga 10 ljus och en dag behöver vi inte tända några ljus alls utan bara träffas och glädjas över att vår stads insatser har resulterat i att alla människor är fria och trygga.

Jag hoppas att jag vi träffas ikväll bakom konstmuséet! Om du vill ta sällskap är det bara att du hör av dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar