måndag 19 oktober 2009

Jag vill vara en modig förälder som vågar låta mina barn ha tråkigt

I lördags invigdes den nya lekplatsen i centrum. Äntligen hände det något i Stadsparken! Jag läste om det hela i dagens VLT (http://www.vlt.se/) där det stod att barnen fick pumpa fram vatten genom en ränna. Teaterråtta från Teater Västmanland bjöd alla på varm choklad och glaserade munkar. Det blev tydligt en stor trängsel vid fikatältet som fanns vid klätterkojan, vattenrännorna, sandlådorna och skulpturer. Synd att jag och barnen missade det hela! Men vi planerar att cykla ned en solig dag.

Jag vet att många föräldrar eftersöker saker att göra med sina barn och denna lekpark är säkerligen många välkomnar. Busborgen är dyr att besöka ofta och att besöka badhuset kanske inte är lika kul gång 3 samma vecka? Att Västeråsalliansen nu ska satsa på att utveckla öppna förskolan kommer säkert bli en hit! Har du några bra idéer på hur den öppna förskolan kan utvecklas så hör av dig!

Idag har jag funderat mycket på barn och barns aktiviteter. Ville, 6 år, spelar innebandy och Arvid, 3 år, går på gymnastik. Jag har börjat fundera på att anmäla dem båda till simskola men jag vet inte, kanske blir det för mycket för dem?

Jag tror att vi föräldrar idag har så mycket att ge våra barn att vi vill att de ska ha allt! Och att de ska få göra allt! Gå på bio. Gå på teater. Idrotta. Skapa. Resa. Leka med kamrater. Ha fest och kalas.

Men barn behöver också pauser och jag tror att vi som föräldrar behöver pausa MED våra barn. Jag tror att det är de stunder som får tiden att stå stilla som ger minnen för livet. Tiden är värdefull då man har små barn och jag vill vara en modig förälder som vågar låta mitt barn ha tråkigt och som vågar låta mina barn bara vara och att inte ständigt sysselsätta dem. Men visst känns det så att man ibland förväntas sysselsätta sina barn varje dag? Så känner i alla fall jag.

Vad har hänt? Är det oss föräldrar det ligger hos eller blåser det andra vindar i vårt samhälle idag? Var det så här för 15 år sedan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar