torsdag 8 oktober 2009

En central fråga i valet 2010?

Idag var det dags för oktober månads kommunfullmäktige och jag kände mig ovanligt trött när jag satte mig ner på min plats. Jag hade kommit direkt från en heldag med matematik-labbar och var rätt tom. Saknade också mina barn så oerhört. Ibland känner jag att det enda jag gör är att säga: ”Hejdå vi ses sen.”

Jag tittade igenom dagordningen och ögonen sögs fast på punkten med en motion från Vänsterpartiet: ”Barnfattigdom - ett växande problem”. Vänsterpartiet vill med sin motion att man ska besluta tillsätta en utredning för att kartlägga barnfattigdom i Västerås stad och min parti kamrat och tillika ordförande i individ och familjenämnden Ragnhild Källberg såg positivt på motionen och fastslog att detta är ett mycket viktigt problem vi måste tackla. Motionen blev återremitterad vilket betyder att den ska undersökas närmare och beredas mer så att den sedan kan hanteras på bästa sätt. Det var roligt att se att samtliga partier var eniga här: vi måste komma fram med kraftfulla förslag på hur vi ifrån kommunens sida kan förenkla dessa barns vardag.

Enligt Rädda Barnen 11.9 % av Sveriges barn fattiga . Mest utsatta är de barn med utländsk bakgrund som bor tillsammans med en ensamstående föräldrar Hälften av dessa barn lever i fattigdom (http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pages/11,9-procent-av-Sveriges-barn-ar-fattiga.aspx).

Klyftorna mellan de allra rikaste och de allra fattigaste barnfamiljerna har ökat med den utvecklingen började redan under förra lågkonjunkturen på 90-talet och har sedan fortsatt trots högkonjunktur. Alla politiker har misslyckats med att motarbeta och förebygga fattigdom och klyftor som skapas. Sverige som är ett välmående och rikt land har misslyckats och vi måste nu ta oss i kragen! Vi kan inte acceptera barnfattigdom.

På Rädda Barnens hemsida (rb.se) uppmanas regeringen att analysera konsekvenserna för barn av förändringar i ekonomin och trygghetssystemen. Man vill att regeringen särskilt uppmärksamma hur barnen påverkas och det krävs handling! Rädda Barnen kräver att regeringen omgående tar fram ett åtgärdspaket för barns välfärd under den ekonomiska krisen. Det kräver jag också och jag ska påverka på alla sätt jag kan!

Klockan är kvart i nio och barnen sover i sina rum. Jag vet att mina barn är rika på så många sätt: de är friska, de är älskade av många vuxna, de har kamrater, de har närvarande föräldrar, de har tillgång till god pedagogisk verksamhet, de är mätta och belåtna. Detta är basala saker som tillgodoser de basala behoven. Men barn önskar även annat, precis som vi vuxna. Och mina barn är även rika där: de har egna rum, Playstation 3, leksaker så in i norden, över hundra DVD-filmer, Bakugan, Pokémon och allt vad de heter.

Det är en orättvis värld vi lever i. Hoppas att utredningen skyndar på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar