onsdag 21 oktober 2009

Du som är lärare: vet du om ni fått ta del av dessa pengar?

Igår bloggade jag om att den livslånga matematikinlärningen och jag hävdade att det är oerhört viktigt att tidigt hos barn skapa medvetenhet om matematik. Jag skrev även om att många blivande lärarstudenter som planerar att arbeta i förskolan anser att matematik inte är något de behöver lära sig eller ens kunna.

I februari år släppte min partikamrat Jan Björklund (www.folkpartiet.se/jan) ett pressmeddelande där han meddelade att regeringen under 2009 satsar 125 miljoner kronor för att höja resultaten i matematik och de naturvetenskapliga ämnena. Jan hade precis som många i skolan märkt att resultaten i matematik och naturvetenskap hade sjunkit under ett antal år.

Den negativa trenden måste tyglas menade utbildningsministern!

Men redan innan dess har regeringen tagit flera initiativ till åtgärder för att höja resultaten i skolan: fortbildning av lärare i Lärarlyftet och det särskilda läsa-skriva-räkna-bidraget. Och kommunerna har tilldelats 18 miljoner kronor för att nationella prov i fysik, kemi och biologi ska införas i årskurs 9. Bra där Janne! Det gillar vi.

Regeringen har under 2009 gett Skolverket i uppdrag att på fler sätt förbättra undervisningen i matematik, naturvetenskap och teknik och för detta har Skolverket fått 107 miljoner kronor. Pengarna ska gå till att hjälpa lärare och skolorna att ändra sin undervisning. Det har nämligen upptäckts att elever räknar mycket på egen hand och då ofta gör systematiska fel som inte upptäcks av lärarna. Den största delen, 87 miljoner kronor, är medel som kommuner och fristående skolor ska kunna söka för att utveckla sin undervisning i matematik i grundskolan.

Du som är lärare: vet du om ni fått ta del av dessa pengar?

I budgetpropositionen för 2009 finns 200 miljoner kronor beräknade för 2010 och lika mycket 2011 för satsningar på matematik, naturvetenskap och teknik. Min förhoppning är då att även alla förskolor - kommunala och enskilda - ska få möjlighet att söka dessa pengar!

För det är ju så att den livslånga matematik-inlärningen rivstartar i förskolan! Om ni inte tror mig så kan ni läsa Förskolebarn i matematikens värld av Doverborg och Pramling-Samuelsson.

Och sist en inte minst: en matte-ramsa!

Ettan förlorade. Tvåan vann. Trean tappa brallan och Fyran försvann. Femman blev kär och Sexan militär. Sjuan pensionär och Åttan miljonär. Nian suger blod och Tian dog!
 

2 kommentarer:

  1. jag kunde bara till fyran innan jag läst din blogg ;-)

    SvaraRadera
  2. Intressant - gott att HO blir DO så att alla barn under FNs stadgar kan få samma möjligheter till trots funktionsnedsättning...dvs om inte en förälder emotsätter sej dett underlagen om gemensam vårdnad - jag ser till min förskräckelse i närbild hur en förälder "bara för att han har sina sk rättigheter " sätter sej emot ett barns möjligheter till utveckling - genom att emotsäga sej frökens förslag till utredning till att leda till extra resurser för barnet som behöver all hjälp vid skolarbetet som går att ge - har verkligen föräldrar rätt att försämra ett barns möjligheter till prestationer pga eget ego - dumhet - nej det borde inte få vara så men vad kan vi göra? Ska ett barn verkligen få komma efter i skolan för att en förälder nekar det barnet har rätt till i extra resurser? Varför har inte skolan mandat att överstiga dessa fullständigt vansinniga lagar som att föräldrar ska sammarbeta som skilda i förhoppnning ska gälla under gemensam vårdnads lag - ska barnen komma i kläm för de vuxnas dumheter? Jag menar är det inte fröken som har kunskapen att uttala sej vad barnet har för behov i skolan - dessutom om nu barnet själv vill ha hjälpen - hur kan då en förälder neka barnet detta?

    Om du har tips och råd hör gärna av dej till medvind@live.se

    Tack för trevlig och bra skriven läsning!
    M

    SvaraRadera