måndag 9 november 2009

Vad är en noll-vinkel?

Som ni vet så har Sverige har en särskild läroplan för förskolan, Lpfö 98, och alla som arbetar inom denna verksamhet ska utmana barns nyfikenhet och intresse för matematik. Matematik har tidigare inte haft en framträdande roll i svensk förskola, men idag är vi välöverens om att det är viktigt att matematiken görs synlig även i förskolan? Jag tycker att det är viktigt att redan tidig skapa medvetenhet om barns lärande i matematik och vilka konsekvenser detta kan ha för det livslånga matematiklärandet.

Jag tycker att det var toppen att regeringen under 2009 satsade 125 miljoner kronor för att höja resultaten i matematik och de naturvetenskapliga ämnena! Min partikamrat Jan Björklund var den pådrivande i denna fråga och menade att resultaten i matematik och naturvetenskap sjunkit under en rad år och att något måste görs för att vända den negativa trenden. Skolverket har även de meddelat att de ska analysera hur undervisningen i naturvetenskap och teknik i lågstadiet kan bli bättre och hur man kan underlätta övergången mellan gymnasiet och högskolan.

På torsdag har jag tenta i geometri. Jag läser denna termin två kurser: matematik för de tidigare åren II samt specialpedagogik i de tidigare åren. Jag ska vara ärlig och säga att matematikkursen är svår och klurig. Det var länge sedan jag räknade på det sätt jag gör nu. Ja, det är faktiskt 12 år sedan, det vill säga i årskurs 3 på gymnasiet! Man är ju lite ringrostig. Vad är en noll-vinkel? Hur räknar man ut en kubs area? Vad är euklidisk geometri?

Många på min kurs har klagat: varför ska VI kunna detta? “Vi ska ju bara undervisa barn upp till 12 år”! Jo, men vi måste ju kunna MER än våra elever. Om inte vi vet vad euklidisk geometri är hur ska vi då kunna förklara vad en rektangel är och vad skillnanden och likheten med en kvadrat är? Hur ska vi ha kunskapen att förklara för våra elever vad en vinkel är? Nej, just det. Det kan vi inte utan gedigna matematik-kunskaper!

Hur kan man förbättra matematikundervisningen i det såkallade låg- och mellanstadiet? Låt dagens lärare läsa matematik via Lärarlyftet och satsa mer på lärarutbildningen!

Nej, nu måste jag plugga till tentan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar