söndag 22 november 2009

Säg inte dagis!

Visste du att barnstuga, kindergarten, barnträdgård är äldre ord för förskola? Andra ord är daghemm dagis och lekskola. Lekskola omnämns oftast som lekis och idag betecknas denna verksamhet som förskoleklass.

Jaha, kanske du tänker nu? Varför denna ord-kavalkad? Jo, jag är så himla trött på att folk säger dagis och lekis! Och jag är så himla trött på att folk tror att förskola är förskoleklass! Jag förstår att gemene man använder dessa ord utan att lägga någon värdering vid det hela men när pedagoger och politiker inte vet hur man ska benämna verksamheter, ja då blir jag lite irriterad. Kalla mig messerscmitter om du vill!

Jag anser att förskolan är en skolform och därför ska denna verksamhet heta just förskola och inte dagis. I ordet "dagis" ligger en viss värdering att "dagis" passar barnen medan mamma och pappa jobba. Förskola däremot betecknar att förskolan bedriver pedagogisk verksamhet!

Alldeles nyss när jag läste bok för Arvid 3 år så sa jag "imorgon är det utflykt på dagis" (varför jag ibland använder det ordet med mina barn har jag ingen aning om)varpå Arvid spänner ögonen i mig och fräser "det heter förskola!"

Ja, Arvid, du har rätt: det heter förskola. Och du har all rätt att fräsa! Det gör jag också när jag hör ordet "dagis"!

2 kommentarer:

  1. Ord har stor makt. Nu tycker jag iof att det finns viktigare frågor än om folk kallar byggnaden där de lämnar sina barn på morgonen innan jobbet för "förskola" eller "dagis". Men jag förstår din poäng.

    SvaraRadera
  2. Vi har en massa pengar i Västerås också. Vi slösar bort dem i onödiga administrativa kostnader. 40 % av elevpengen i skolorna till exempel går till OH kostnader.

    Så vi har råd med 30 timmar förskoleverksamhet men som jag ser det ska det gälla barn från tre till sju år. Barn till föräldralediga som inte har fyllt re ska vara hemma hos den föräldraledige och det nya syskonet tycker jag.

    Dagis och förskola är en svår fråga med en historia som i Sverige skiljer sig markant från övriga Europa.

    Hos oss var det Alva Myrdal som i början av 1900-talet ville ge kvinnor en möjlighet att komma ut i arbetslivet. Hon startade barnstugor för de fattiga och ensamstående mammorna.

    I andra länder startade förskolorna av rent pedagogiska orsaker. Barn från tre år och fram till skolålder skulle delta i en pedagogisk verksamhet för att gynna deras utveckling.

    Jag tycker att vi i Sverige borde lära av denna pedagogiska tanke. Fram till tre år ska dagis ha en enhetlig taxa. Sedan ska alla barn ha rätt till avgiftsfri pedagogisk verksamhet fyra timmar om dagen.

    För de som behöver barnomsorg ska resten av dagen kosta lika för alla. Vi betalar inte olika läkaravgifter, som en jämförelse.

    Barns vars föräldrar är föräldralediga ska gå på den pedagogiska verksamheten och resten av tiden ska de umgås med familjen.

    Ha det

    SvaraRadera