fredag 13 november 2009

Är det så svårt att förstå?

Klockan är någon bit över 22.30 och det är fredag. Jag jobbar natt. Började 15.30 idag och slutar 14.30 imorgon. Jag jobbar på ett gruppboende och har jobbat extra här sedan juni 2008. Jag trivs väldigt bra! Ikväll var jag och två av våra boende till Blue Moon Bar. Vi åt middag och jag drack cola medan de andra två drack starköl. Vi hade väldigt mysigt och skrattade galet mycket!

Man kan tycka att det borde vara en självklarhet att alla människor ska känna delaktighet och uppleva livskvalitet. Folkpartiet Liberalerna har alltid kämpat för alla människors rätt att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Människor med funktionsnedsättning ska inte handikappas på grund av att vårt samhälle diskriminerar. Jag vet dock att en funktionsnedsättning kan påverka livets alla skeenden och förutsättningar för delaktighet i samhällslivet och jag vet också att ett arbete eller sysselsättning är en av de viktigaste förutsättningarna för att kunna leva ett gott liv

Min bror som bor på ett gruppboende önskar sig mest av allt ett jobb som passar honom och som han kan trivas med. Han vill inte bara sitta hemma och göra ingenting. Han vill heller inte sitta inne i ett litet rum och strimla papper. Han vill ha ett meningsfullt jobb. Är det så svårt att förstå?

Och är det så svårt att förstå att en individ på ett gruppboende då och då vill gå ut på krogen och dricka ett par starköl?

Jag och folkpartiet vill:
• Att fler ska kunna arbeta och försörja sig själva.
• Att bristande tillgänglighet ska räknas som diskriminering, den som blir drabbad ska kunna kräva skadestånd..
• Ha en hjälpmedelsgaranti som ger snabb utprovning och tillgång till hjälpmedel.
• Införa rätt till daglig sysselsättning
• Att personer med funktionshinder bättre ska skyddas mot brott.

Nästa mandatperiod vill och ska jag arbeta för detta till 100%!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar