fredag 6 november 2009

Till VLT

Har flera gånger försökt få med en blänkare på VLTs debattsida och har återigen skickat in en liten artikel. Nu vet jag inte på vilken sida redaktören vaknat på idag så jag lägger även ut min artikel i min blogg:

"Jag är en av de politiker som varit med och beslutat om de nya reglerna för förskolan. Jag är själv förälder till två pojkar på 3 respektive 6 år så jag förstår att många föräldrar både är arga och besvikna. Många tycker att det är ett bra beslut medan andra tycker att det var ett dåligt drag.

Jag har fått flera samtal och mail de senaste dagarna om detta från föräldralediga föräldrar. Samtalen har cirkulerat kring att det verkar som att förskolorna själva nu bestämt att man som förälder endast får välja att nyttja sina 15 timmar på förskolan under 5 dagar och då 3 timmar per dag. Men så kan de inte göra!

I och med att vi i Alliansen tog detta beslut beslutade vi även att förskolan i samråd med föräldern ska komma fram till vad som är bäst för barnet och familjen. Hur vill familjen nyttja dessa 15 timmar för föräldralediga? De familjer jag talat med anser att det är bäst att nyttja dessa 15 timmar under 3 dagar och då 5 timmar per dag.

Om det ekonomiska läget vore annorlunda skulle jag gärna se att alla fick vara på vår underbara förskola så mycket de önskade men så ser inte verkligheten ut tyvärr. Jag vill genom denna artikel bara försöka mildra det hela för er barnfamiljer: stå på er! Om 3 dagar och 5 timmar per dag är bäst för ditt barn så måste förskolan vara lyhörd. "

Nu tar jag helg men jag har alltid tid över till att besvara mail så hör av er till mig om ni har fler funderingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar