måndag 23 november 2009

Är jag Grinchen?



Om 4 veckor är det jul. Många anser att det är den bästa tiden på året. Tyvärr kan jag inte hålla med. Jag vet inte varför men jag är inte jätte-förtjust i julen. För det första så är jag inte troende så jag tror inte på Jesus födelsedag och det där. Tror inte på stjärnan i fjärran som en vägvisare att där ligger Jesus och är nyfödd. För det andra tror jag inte på tomten. För det tredje så vill jag vara med ALLA på samma gång och jag vill inte flänga runt bland alla och bara vara där en pytte-stund. Jag vill vara med alla hela julen!

Att köpa julklappar till barnen är roligt däremot! Att slå in dem fint och göra fina lockande paket är jätte roligt! Men jag kan inte riktigt lura barnen med att det är tomten som gjort klapparna utan jag säger faktiskt at det är vi som köper dem. Är jag en dålig förälder? Att tandfén inte finns visste Ville när han var 2. Jag sa att det var jag som lade i guldpengen. Jag KAN inte ljuga. Inte ens för barn.

Är jag Grinchen? Nej, inte riktigt men jag kanske inte är den största frid-spridaren under jul. Men kanske om någon jul-ivrare träffar mig i hjärtat - precis som i filmen Grinchen - mjuknar jag och stämmer in i "O helga natt"? Men bara kanske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar