lördag 28 november 2009

Dags att lagstifta civilkurage?

Jag hade jätte-kul igår! Men tyvärr slutade kvällen tråkigt då jag blev vittne till en misshandel. En kille blev sparkad i huvudet och studsade av smällen mot bussen som jag satt på. Ingen annan på bussen sa något men jag sprang ut, ringde polisen och höll om honom som blödde och hans tjej som hade blod-stänk i ansiktet. Gav såklart mitt vittnesmål till polisen senare. Varför var jag den enda av cirka 30 personer som ens reagerade!?

Under oktober månad anmäldes 147 våldsbrott här i Västerås. Under EN månad! Det är cirka 37 våldsbrott per vecka. Vi kan inte bara blunda för detta! Vi måste säga ifrån: det är inte okej att kicksparka varandra i huvudet!

Hela den borgerliga alliansen är överens om att införa en civilkuragelag. Hur lagen ska utformas kommer att utredas i höst och planen är att den ska träda i kraft innan valet 2010. Straffet för att inte ingripa kommer då också att utredas närmare. Vad tycker du? Ska vi ha en civilkuragelag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar