onsdag 25 november 2009

Inför en ny brottsrubricering!

Ville, 6 år, har av någon konstig anledning snöat in på att han absolut inte vill gifta sig nu! Jag har verkligen försökt att tala om för honom att barn inte FÅR gifta sig och att man som vuxen inte BEHÖVER gifta sig. Ändå vaknade han i natt och skrek: "Jag vill inte gifta mig är jag är 11 år!"

Villes tankar och funderingar har fått igång mina tankar och funderingar kring barn- och tvångsäktenskap. Detta är någon som absolut inte är förenligt med varken min eller folkpartiets syn jämställdhet och barns rättigheter.

Jag vill arbeta för att förbättra samtliga myndigheters möjligheter att stödja utsatta flickor och unga kvinnor. Detta stöd kan vara skyddat boende eller att ett samtal med en skolsköterska inte måste leda till att föräldrarna informeras.

Visste du att om du tvingar någon ingå äktenskap mot sin vilja så har du inte gjort något brottsligt? Däremot om du använt dig av olaga hot, olaga tvång, människorov eller något annat brott så har du utfört ett brott.

Så vad kan man göra? Vad måste göras?

1. att tvinga någon att ingå äktenskap mot sin vilja bör bli ett särskilt brott!
2. en egen brottsrubricering för barn- och tvångsäktenskap måste införas!
3. dispensmöjligheten att ingå äktenskap innan man fyllt 18 måste avskaffas!

Ville, ingen vill gifta sig när man är 11 år! Inte någonstans! Utan undantag! Så vi måste fortsätta kämpa för alla barns rättigheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar