tisdag 24 november 2009

Hur skapas dialog?



Ikväll hade jag möte med Demokratigruppen och vi pratade om medborgardialog och då specifikt kring dialog med ungdomar.

Sveriges Kommuner och Landsting har ett projekt som handlar just om "medborgardialog". I detta projekt arbetar SKL med att ge stöd till medlemmarna för att utveckla verksamheten med hjälp av medborgardialoger. Västerås Stad är en av dessa medlemmar. Sedan 2006 driver Sveriges Kommuner och Landsting detta projekt:
"SKL ska verka för att stödja medlemmarnas arbete för att skapa nya former för medborgarnas delaktighet, valmöjligheter och integrera dialogen med medborgarna i styrprocess och verksamhetsutveckling".

Men jag undrade en sak ikväll: hur skapar man dialog? En dialog är ju ett samtal mellan flera parter där alla är lika delaktiga, visst? Är det inte oerhört svårt att inte hamna i en monlogisk situation när politiker talar till medborgarna? Det tror jag. Det blir mer att politikerna säger vad de vill och anser medan medborgarna sällan får säga vad DE anser och tycker. Och om medborgarna FÅR säga vad de anser och tycker så vet medborgarna sällan vad som händer med det som sagts!

Visst vill Du vara med i styrprocess och verksamhetsutveckling? Visst vill Du vara med och tycka till om hur city ska utvecklas? Hur förskolan kan utvecklas? Hur ProAros framtid ska se ut? Hur framtida äldreboenden ska se ut och fungera?

Jag tror och hoppas att ungdomar idag är intresserade av politik. Jag tror och hoppas att valet 2010 lockar fler unga att rösta och att de förstår att hela livet är politik: från då du föds tills du dör.

Och jag hoppas att du vill fungera som en del i min lilla medborgarpanel!? Känner du dig manad att fungera som min rådgivare så maila mig på hanna.paavola@liberal.se

Jag vill föra en dialog med just Dig!

1 kommentar:

  1. Är det inte en snedvridning av politiken överhuvudtaget när man gör skillnad på politiker och medborgare? Ska det verkligen finnas en klyfta där?

    /Anton

    SvaraRadera