torsdag 10 december 2009

Varför är svenska elever sämre på matte?



Visst är det fruktansvärt att svenska gymnasieelever har blivit mycket sämre i matte och fysik de senaste 13 åren!? Enligt en internationell jämförelse låg Sverige 1995 i topp i fysik men ligger nu kring genomsnittet. I matte hamnar Sverige på näst sista plats! Herregud.

Jämförelsen visar att Sverige tappat allra mest i både matte och fysik bland de fyra länder som deltagit i studien både 1995 och 2008. Andelen elever som inte når upp till medelgoda resultat i matte har nästan fördubblats. Det är alarmerande att våra elever, våra barn, tappar mer än något annat land någonsin gjort i de internationella mätningarna!

Skolverket ser flera tänkbara förklaringar till de försämrade gymnasieresultaten men en av förklaringarna - och den förklaring jag tror är boven till detta - är att eleverna har betydligt sämre förkunskaper från grundskolan.

Folkpartisten och utbildningsminister Jan Björklund anser att det dramatiska kunskapstappet som skett under en femtonårsperiod är allvarligt för Sverige. Därför lägger vi i folkpartiet nu om den svenska utbildningspolitiken. Skärpta mattekrav är ett av många förslag till ny lärarutbildning. Denna presenteras i februari nästa år.

Jag sitter just nu på högskolan och skriver på ett matte-arbete. Geometri. Det är jätte roligt! Denna matematik-kurs är obligatorisk i min inriktning: språk och språkutveckling. Det tycker jag är bra men många i min klass kan inte alls förstå varför det ska vara bra att lära sig om hypotenusan, volymen i ett klot och cirkelns periferi.

Men jag förstår varför:grundskolan ska bli väldigt mycket bättre! Grundskolan ska bli så bra att våra elevers gymnasieresultat skjuter i höjden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar