onsdag 2 december 2009

Utvärdering av både elev och skola

Jag anser att betyg ger en tydlig indikation av elevers kunskap och hur skolan arbetar. Betygen bidrar även till att elever som halkat efter uppmärksammas av rektor,lärare och vårdnadshavare. Så, för att alla ska få stöd i tid måste betygen ges tidigare! De utvecklingssamtal, som idag förs, måste kompletteras med skriftlig och lättillgänglig information för föräldrarna. På så vis blir elevens/barnets skol-situation tydligare.

De nationella proven är även det något som bidrar till att elever som halkat efter uppmärksammas av rektor,lärare och vårdnadshavare. Jag som folkpartist anser att det är bra att de nationella proven nu redan kommer i årskurs tre istället för som förr: årskurs nio. Detta innebär att vissa elevers stödbehov kan uppmärksammas tidigt och att de kan få den hjälp de behöver i tid!

Relaterade förslag som folkpartiet har är att vi vill:

• införa betyg i årskurs sex.
• att fler betygssteg införs för att ge en mer rättvis bild av elevens kunskaper.

Vi har redan:

• infört möjligheten att ge skriftliga omdömen från årskurs 1.
• infört nationella prov i årskurs tre för att säkerställa att alla elever lärt sig läsa och skriva.
• sett till att elever som inte når målen ska ha rätt till stöd av speciallärare.

Vad tycker Du? Hur känner DU inför mitt resonemang? Svara gärna i bloggen eller maila mig på hanna.paavola@liberal.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar