tisdag 15 december 2009

På två stolar

Som ni vet så läser jag till lärare. Det är väldigt roligt och jag är klar i juni nästa år. Det ska bli skönt att bli klar men visst är jag lite orolig inför att börja arbeta. Finns det jobb? Får jag ett jobb? Och om jag får ett jobb hur blir det att börja arbeta?

Just nu pågår det en debatt som gäller att politiker och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) inte riktigt förstår hur en lärares vardag ser ut och det är ju ett problem!

Lärarnas Riksförbund, som jag är med i, menar att en genomsnittlig svensk lärare i dag undervisar mer än exempelvis 1990, samtidigt som han eller hon har många fler och mer tidskrävande andra uppgifter:

Lärare har utvecklingssamtal. Lärare skriver individuella utvecklingsplaner. Lärare utformar kvalitetsredovisningar. Lärare har planeringsmöten på kvällstid och dagtid. Lärare hanterar även sin e-post och besvarar en mängd samtal. Dessutom innefattas läraryrket av elevvårdande insatser.

Debatten idag handlar just om att man vill reglera en lärares arbetstid men lärarjobbet är som vilket annat yrke somhelst. En lärare behöver tid att planera sitt arbete och sedan efteråt utvärdera sitt arbete.

Jag sitter på två stolar i den här debatten: jag är lärarstuderande och politiker. Självklart kommer jag som politiker göra mitt yttersta för att alla lärare, nya som gamla, ska få bättre villkor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar