måndag 22 februari 2010

Mer tid åt kristendomen än buddhismen?




Jag har många gånger sagt att ingen håller med sitt parti till 100 %. Om det vore så skulle ett parti - och politiken i helhet - stagnera!

Jan Björklund anser att Skolverkets ämnesexperter har fel när de vill att alla världsreligioner ska jämställas i undervisningen. Idag är det ju så att alla stora religioner ska finnas med i religionsundervisningen men kristendomen har haft en särställning. Mer tid och fördjupningsstudier har ägnats kristendom än övriga religioner. Men Skolverket gillar inte detta. Och det gör inte jag heller.

Jag anser att att alla alla världsreligioner ska jämställas i undervisningen.

Vad tycker Du?

2 kommentarer:

  1. Hanna, det är logiskt att vi i grundskolan som ska ge grund ägnar mer tid åt allt som bär på kunskap och förklaringar av våra svensak traditioner. Detta för att var och en som vuxen ska kunna göra sina egna val utifrån kunskap om de egna rötterna i relation till alternativen.
    Min uppfattning gäller även historia, geografi, ekosystemkunskap med mera.

    SvaraRadera
  2. Det är DIN valda sanning men jag respekterar den och förstår vad du menar.

    SvaraRadera