lördag 27 februari 2010

Jag kan föreställa mig hur det kan vara

På onsdag ska jag göra något riktigt roligt! Jag ska träffa en grupp föräldrar som brukar ses för att prata om sådant som rör dem som föräldrar till barn med Downs syndrom. Jag är specillet intersserad av att höra hur de tycker att förskolan fungerar för deras barn.

(Det kan förresten vara så att något barn har en annan typ av funktionsnedsättning... Och så detta med termer. Funktionsnedsättning? Jag gillar inte riktigt ordet. Vad ska jag använda istället?)

Dessa föräldrar ska nu på onsdag specifikt prata om Karlstadsmodellen. Jag har kontaktat dem för att få komma och lyssna för att få veta vad jag som politiker kan göra för att få deras vardag att bli enklare, roligare och bättre. Som jag sa till en av mammorna: "Jag kan inte förstå hur det är men jag kan föreställa mig hur det kan vara men om jag får lyssna till er så vet jag mer."

Karlstadsmodellen är förresten en mycket intressant språkträningsmodell! På www.karlstadsmodellen.se står det att den baseras på pedagogiska begrepp där familjecentrering, partnerskap, struktur, tydliggörande pedagogik, steget-före och språkträning i vardagen ligger som grund. "Den yttersta målsättningen är autonomi för individen och ett mer demokratiskt samhälle för oss alla".

Visst låter det bra!

Jag ser verkligen framemot onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar