måndag 8 februari 2010

Läxor eller inte?

På Villes skola finns inga läxor som eleverna ska ta med sig hem. Det är således en läx-fri skola. Jag vet inte vad jag ska tycka om det.

Vad tycker Du?

Det finns såklart både fördelar och nackdelar med att ha läxor i skolan. Om man har svårt att lära kan det kännas oöverstigligt att också få med sig läxor hem, kanske föräldrarna inte kan ämnet eller har svårt att hjälpa till med läxorna. Då är det viktigt att man får andra möjligheter att klara sitt ämne på ett bra sätt. Språkinlärning är en del av undervisningen i skolan där det kan vara bra att få läxa, för att i lugn och ro i hemmet kunna öva.

Läxorna kan vara ett komplement till den kunskap som läraren ger under lektionstid.
Kanske skulle läxhjälp inom skolans ram vara ett bra sätt att få hjälp för de elever som vill och behöver det?

Vad tycker Du?

Ja, jag vet inte vad jag ska tycka men målsättningen bör väl vara att läxorna ska vara en del av skoldagen, inte en del av fritiden? Jag känner mig kluven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar