tisdag 5 januari 2010

Vårdnadsbidrag - fälla eller ej?

Den 3e januari 2006 skrev Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (fp), och Carl B Hamilton , riksdagsledamot (fp), om vårdnadsbidraget i DN.

De skrev att det inte krävs någon ”Albert Einstein eller Marie Curie för att göra prognosen att dessa förhållanden - kombinerat med vetskapen att kvinnor tar ut 83 procent av föräldraledigheten och utför det mesta av hemarbetet - kommer att leda till att företrädesvis kvinnor skulle omfattas kommunalt vårdnadsbidrag.”

De menade även att ett vårdnadsbidrag gör att kvinnor med invandrarbakgrund - som ofta har en svag ställning på arbetsmarknaden och ofta är lågutbildade - riskerar genom ett kommunalt vårdnadsbidrag att ytterligare stängas in i hemmet.

De skrev även att vårdnadsbidraget står i iögonfallande kontrast till en politik som vill motarbeta passivitet och bidragsberoende.

Vad tycker du?

Jag har varit med och beslutat om att Västerås ska införa ett vårdnadsbidrag. Det har jag. Men jag är inte övertygad om att det är en bra sak. Men jag är övertygad om att det finns de som VILL nyttja ett vårdnadsbidrag. Varje månad i förskolenämnden får vi en rapport på hur många som ansökt och beviljats ett vårdnadsbidrag. Om jag inte missminner mig så var det 300 personer det handlade om under 2009.

Men. Jag - personligen!- tycker tror precis som Birgitta och Carl att ett vårdnadsbidrag rimmar illa med en arbetslinje. Men i en allians ger man och tar man. I detta fall gav jag.

1 kommentar:

  1. Hej Hanna, jag är inte insatt ordentligt eftersom det inte är aktuellt för oss...men vem sjutton har råd att vara hemma med vårdnadsbidrag? Om min karl hade tjänat massor med pengar så hade jag kunnat vara hemma med vårdnadsbidraget. Vilka är det riktat till? FInns det människor med "normala" löner som har råd till det här?

    Nu gillar jag ju att jobba men skulle gärna vara hemma mer med barnen än vad jag är idag....

    kramkram, ses på skolan Jessica

    SvaraRadera