måndag 25 januari 2010

Töntigt att mingla?



På sidan www.mingla.se står det att "relationsskapande är viktigt och för att kunna nätverka krävs att du kan mingla".

Jag har inte riktigt fattat det där med att mingla förrut. Hur gör man? Och varför gör man det? Men jag har kommit på att jag alltid gjort det när jag varit på fest och konferenser och så vidare. Jag har bara inte tänkt på att jag gör det.

Det är tydligt att social kompetens blir en allt viktigare faktor privat och i arbetslivet och för att ha social kompetens måste du ta kontakt med andra människor och för att få kontakt med andra människor måste du kommunicera med dem.

Genom att mingla - på en fest exemplevis - får man information om vad som händer i olika branscher och det skapar ofta många värdefulla kontakter, enligt www.mingla.se. Det finns ingenting som slår referenser och personliga möten!

Men det är ju även viktigt att vi ine bara skapar nya kontakter utan även behåller gamla kontakter. www.mingla.se menar att vi ska "se till att träffa nya bekantskaper men fundera över också vilka du har känt tidigare och vilket utbyte ni kan ha med varandra idag".

Jag älskar att skapa nya kontakter! Men jag hoppas att jag även vårdar mina gamla kontakter och vänner. Det är ju sällan jag skiljer på kontakter och vänner. Ofta blir det så att en kontakt blir en vän som blir en vän för livet.

Ingen nämnd ingen glömd! Ni vet vilka ni är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar