torsdag 21 januari 2010

Låta dem spela eller inte!?



Jag har tänkt en hel del på små barn och dataspel. Mina pojkar spelar då och då både data- och tv-spel. Givetvis är jag i närheten och tittar till dem eller hjälper dem om det blir för svårt.

Men är det lämpligt att en 4-åring och en snart 7-åring spelar data- och tv-spel?
Dataspel och barn är en kombination som kan väcka oro hos oss vuxna. Man hör och läser ju så mycket: Som att allt stillasittande gör dem degiga. Slöa. Få samtidsfenomen lockar fram så mycket känslor som dataspel.

Ylva Ellneby som skrivit boken Cyberungar menar att det är viktigt att informera mera. Från skola, förskola och föräldrar är samtidigt behovet av att veta mer stort. Hon menar att det är bra att föräldrar till förskolebarnen engagerar sig, för då har de fortfarande en möjlighet att bestämma hur mycket de vill att barnen ska spela. När barnen har blivit äldre, runt tolv år, kan det vara kört om de inte redan tidigare har satt gränser (källa: ViFöräldrar).

Och den kanadensiska psykologen och författaren Jane Healey att tioåringar som stiftar bekantskap med datorer och spel sent, har ett mer kreativt och fritt förhållande till tekniken, än tioåringar som började spela redan i förskoleåldern.

Men kan det inte också finnas en poäng med att träna öga- och handkoordinationen med musen och pekaren?

Ja, jag vet inte. Jag känner mig splittrad! Hur gör ni hemma hos er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar