onsdag 26 maj 2010

Wow! 10 kommentarer!

"Verkligheten visar att hemundervisade barn i snitt når en högre kunskapsnivå än barn på kommunala skolor. Detta för att barnet behöver ha en fungerande anknytning till sin lärare. "

Så skriver en anonym person i min blogg gällande gårdagens ämne: hemundervisning.
Läckert! 10 kommentarer fick jag på det inlägget! Det tackar jag för!

Men ni har INTE övertalat mig. Tvärtom. Och jag känner mig ytterst tveksam inför att att hemundervisade barn i snitt når en högre kunskapsnivå än barn på kommunala skolor. Vem ligger bakom DE siffrorna? Nej, det tror jag inte på.

Nej, jag är glad för att regeringen fått med i den nya skollagen att hemundervisning inte ska vara tillåtet.

Våra barn ska undervisas av utbildade pedagoger! Och det säger jag inte bara för att jag själv är lärare utan det säger jag för att alla barn har rätt till kunskap och utbildning.

DET mina vänner är en mänsklig rättighet: att få lika tillgång till utbildning!

4 kommentarer:

  1. Hanna, vad har du för underlag för det du skriver? Rätt till utbildning håller jag med om, men jag undrar vilken statistik du använder dig av när du inte tror att hemundervisade barn når en högre kunskapsnivå? Om du vill att dina läsare ska tro på dig bör du åtminstone styrka dina slutsatser med fakta och inte bara skriva att du inte tror på dem som kommenterat. /Berno

    SvaraRadera
  2. Det är fritt att tycka. Men är man politiker, måste man väl ta reda på fakta innan man tycker!

    Fakta finns, och kommentarerna hänvisar till dem. Lätt att hitta.

    "Vem ligger bakom DE siffrorna?"
    Svar finns här: http://rohus.nu/?Om_Hemundervisning:Hemundervisning_i_forskningen

    Övervägande majoriteten av hemundervisare både vill och lyckas med just det: Att ge barnen sin rätt till utbildning. INGEN vill förvägra dem det.

    Att utbildning fungerar bättre med engagerade föräldrar (för oengagerade föräldrar skulle aldrig komma på tanken att hemundervisa) i en lugn och trygg miljö, med en pedagogik som är helt individanpassad - behöver man inte vara speciellt intelligent för att fatta.

    Men skit i vad kommentatörerna säger, inklusive mig själv - ta reda på fakta själv först. Nu vet du var den finns. När du läst det - då först blir du trovärdig i vad du tycker. (Samma kan sägas om ALLA i Utbildningsdepartementet - de har INTE tagit del av den forskning som finns.)

    SvaraRadera
  3. Du skriver:

    "jag känner mig ytterst tveksam inför att att hemundervisade barn i snitt når en högre kunskapsnivå än barn på kommunala skolor. Vem ligger bakom DE siffrorna? Nej, det tror jag inte på."

    Men snälla, vad är du för en politiker egentligen? Tro inte, ta reda på fakta, tänk efter och när du gjort det kan du tycka. Är du tveksam på ursprunget på den fakta som andra hänvisar till så ska du kontrollera allt noga och leta efter forskning som motbevisar.

    Som du beter dig nu, då du bara tror och tycker, så visar du bara upp precis varför du inte borde bli omvald!

    SvaraRadera
  4. Tillgång låter bra. Valfrihet likaså. Det du vill ha är tvång. Ett första steg till diktatur!

    SvaraRadera