fredag 28 maj 2010

Jag genomskådar er

Ingen av er har svarat på min fråga: hur många män hemundervisar sina barn?

Detta är även för mig en jämställdhetsfråga. De kvinnor som hemundervisar sina barn får ingen lön och då får de heller inte någon pension. Ytterst ojämställt!

Men återigen, jag tycker att ni (många av er och det grundar jag på de hemsidor ni puffar) har en föråldrad syn på familjen där ni anser att kvinnan ska ta hand om barnen och mannen ska vara ute i yrkeslivet.

Visa mig siffror på hur många män som hemundervisar sina barn! Visa mig siffror på hur många som har lärarexamen som undervisar sina barn! DET vill jag se.

Ja jag är politiker och ja jag är folkvald. Men jag är fritidspolitiker. Jag är lärare till vardags och jag är mycket påläst. Har läst 8 år på högskolan och vid universitet i USA. Jag har på fötterna.

Ni verkar tror att jag har en enorm makt. Att jag ensam kan driva igenom att hemundervisning ska förbjudas. Ni smickrar mig! ;)

1 kommentar:

  1. Jag tror det är så att man inte riktigt vet hur många män som hemundervisar sina barn. I många familjer delar föräldrarna på hemundervisningen. Vad gäller de som har lämnat kommentarer är på din blogg så vet jag i alla fall att Mischa är den som hemundervisar sina barn, samma kommer det att bli i min familj när vi börjar hemundervisa i höst, då är det jag som ska vara hemma och göra det.

    Visst är det ett problem att den som är hemma och hemundervisar inte får en rättmätig ersättning eler lön för det. Det finns många varianter på hur sådant skulle kunna utformas. Men bara för att det inte utgår ersättning eller lön så är idén med hemundervisning dålig, ordnar man till en ersättning så är stora delar av problemen lösta.

    Jag skulle nog säga att de flesta hemundervisarna inte har en gamaldags syn på familjen, det är min uppfattning. Visst finns det endel bland hemundervisningsförespråkarna med gamaldags syn, precis som det gör bland folkpartisterna, men det betyder inte att det gäler alla eller ens en majoritet.

    Du är mycket för att säga åt oss att ta fram siffror på saker och ting, när vi sedan gör det, tex då folk hänvisar till länkar om forskning på ROHUS hemsida, då säger du att informationen inte är opartisk. Hur ska du ha det? Om du inte tror på informationen vi hänvisar till så måste du ju undersöka fakta själv. Sluta att bara gissa och tycka!

    Du frågar hur måna av hemundervisarna som har lärarexamen. Hade du kollat upp fakta hade du sett att resultaten, både de kunskapsmässiga och de sociala, är opåverkade av vilken utbildning föräldrarna har eller om de har någon utbildning alls. Lärarutbildade föräldrar lyckas inte bättre.

    Du räknar upp hur välutbildad du är men verkar ändå inte förstå att utbildning och kunskap inte är samma sak. Tråkigt för dig att du inte förstår det! Vad gäller hemundervisningsfrågan är du helt klart väldigt okunnig! Som sagt, vill du fortsätta att diskutera denna fråga seriöst borde du nog ta reda på fakta först!

    Nej, vi tror inte att du har en enorm makt men vi tycker ändå att det är viktigt att bemöta alla felaktigheter som skrivs om hemundervisning.

    SvaraRadera