torsdag 27 maj 2010

Fortsättning...

Wow! Tack för allla era kommentarer även om många av er är anonyma...jag brukar inte godkänna anonyma kommentarer men jag känner mig lite extra snäll just nu...;)

Jag efterfrågar forskning som är oberoende. Jag vill ha evidensbaserade siffror på att hemundervisade barn når bättre resultat än de barn som går i kommunal skola.

Enligt Skolverket fick hemundervisning endast ske i enstaka fall och då ska det finnas särskilda skäl som sjukdom, social fobi eller liknande. Är det någon av era barn som har något av dessa särskilda skäl?

Men i den nya skollagen står det tydligt: barn ska inte hemundervisas!

En annan sak som jag funderat kring? Hur många MÄN hemundervisar barn idag, både här i Sverige och i andra länder? Hur många MÄN menar att vårdnadsbidrag är en riktig pang-grej? Alla de sidor som jag besökt som jag blivit tipsad om menar att det är kvinnans lott att vara hemma med barnen. Att det är kvinnan som ska hemundervisa barnen. Inga män verkar göra det eller ens vilja göra det...? Eller?

Och en sak till: VARFÖR vill ni inte att era barn går i en privat eller kommunal skola? Jag blir orolig...vad är det ni vill dölja?

1 kommentar:

  1. LÄS PÅ ROHUS.NU - hur många gånger ska man behöva säga det. Där finns den oberoende forskningen.

    "Enligt Skolverket..." - de har inte läst lagen, helt enkelt. De vill ha barn till skolan/friskolan. Hemundervisning vet de inget om.

    "Nya Skollagen" - den är inte ens genomröstad i Riksdagen ännu! Inte heller proposiitonen säger som du tolkar! Snälla nån!

    Jag är MAN. Som hoppade av karriären och ekorrhjulet på fina gatan, och valde barnens bästa medan min hustru jobbar. Jag har universitetsexamen och hade "högsta lönen" - men vad spelar det för roll när man såg att barnen skulle må pyton i nio-tio års grundskola?

    Lycka är harmoni och kärlek i familjen, utan stress, mobbing, skadegörelse, skolk mm. Tycker VI. Vi tvingar ingen att göra som vi. Men Regeringen tvingar oss - trots att våran grabb läst grundskolans kurser på halva tiden och utvecklas så väl - även enligt skola och alla i vår närhet - att gå i exil. Eller tvinga våra barn in i något som de inte skulle sätta sin fot i annars. Ens om de fick betalt ;)

    So there! Jag behöver egentligen inte förklara mig för dig - men det bjuder jag på. Kom gärna och hälsa på på Åland, ta med ungarna och husbil/tält eller nåt - vi har INGET emot dig. Dock tycker jag du ska läsa den forskning som finns.

    SvaraRadera