torsdag 27 maj 2010

Varför isch?

Berno vill veta varför jag är mot hemundervisning. Berno menar att det finns en massa fakta på att barn mår bra av att hemundervisas och att det är en rättighet att få hemundervisa barn. Berno för det första: ALLT kan "bevisas" med fakta. Men den fakta ni har i ert bibliotek är inte evidensbaserad, dvs ej godkänd av internationella forskare. För det andra är det inte barnens rättigheter som kommer först och inte de vuxnas?

Jag tycker inte om tanken eftersom att:

1. Det råder skolplikt, vem ser till att dessa barn får en redig, kunskapsfylld och nyttig skolgång så att de gjort sin skolplikt? Vem har översyn och insyn i den skolformen? Vem skyddar barnen om de far illa i "skolan"?

2. Vem har pratat med barnen? Vem har frågat vad DE tycker? Finns det många vuxna idag som hemundervisats som tycker att det var helt underbart!? Jag står på barnens sida.

3. Jag blir misstänksam mot dem som vill isolera sig från samhället. Jag blir misstänksam om man som förälder vill hålla sina barn långt ifrån samhället och dess invånare. Det gör att jag drar öronen åt mig.

Därför är jag emot hemundervisning. Det är min åsikt och mina tankar. Jag har aldrig gillat idén. Inte när jag läste till lärare. Inte nu som förälder. Inte när jag bodde i USA. Inte när jag bodde i Mexico. Inte när jag diskuterat detta med min släkting som bor i USA och hemundervisar sitt barn.

Jag står fast vid min åsikt. Och NI står fast vid er. DET mina vänner är yttrandefrihet som i sin tur är en mänsklig rättighet!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag fick hemundervisning som barn, (10 år sedan) och tackar mina föräldrar än idag. En bra start och en ännu bättre fortsättning blev det för min del iallafall. Tror att framgången ligger i att mina föräldrar verkligen brydde sig, som föräldrar gör. Allt för mig, lycka till med det politiska nu Hanna (namne med min dotter förresten). :) /Tomas

    SvaraRadera
  2. Läser du inte vad Rohus skriver?? DÄR finns länkar till massor med forskning. Bara att klicka o läsa! Oberoende forskning!

    "Allt kan bevisas med fakta"??? Så vad finns kvar? Politikers tyckande?

    1. Kommunen har insyn. Funkar hur bra som helst. (ENORMT många fler barn, procentuellt, mår illa i vanlig skola!)

    2. Det är ju BARNEN vi hemundervisande föräldrar pratat med, känner, älskar och värnar om! Barnen VILL! Därför gör vi det.

    3. Hemundervisade barn, alla jag känner - och det är nästan alla - OCH alla barn i forsningen som du inte läst: Isoleras ICKE, tvärtom! Men det kan du läsa själv!

    Jag vet redan varför du är emot hemundervisning. Jag vet vad du tycker. Jag säger inget om det. Skillnaden mellan politiker som tycker, och VI som tycker, är att politikerna drivit mig från landet i och med att man förbjuder hemundervisningen, som går så BRA för mina barn. DET "min vän", är att ta bort min mänskliga rättighet.

    SvaraRadera
  3. Hanna, jag är inte så intresserad av att veta varför du är mot hemundervisning. Min reaktion berodde på att du som folkvald politiker, utan att presentera något underlag, helt vill förbjuda valfriheten. Då du verkar så säker på att hemundervisning är skadlig utgick jag från att du hade lite mer underlag för kritiken.

    Jag är som dig för åsikts- och yttrandefrihet, vilket även omfattar valfrihet. Att inskränka en mänsklig rättighet i lagen genom att förbjuda hemundervisning är inte demokratiskt. Nöjer mig här med att besvara dina tre punkter:

    1. Kommunen har enligt nuvarande lag både rätten och ansvaret att utöva tillsyn i verksamheten, vilket hanteras olika från kommun till kommun. På platser där den tillsynsutövande skolan är positiv och samarbetar utifrån elevens bästa, har ofta resultaten varit minst lika positiva. Sen finns det tyvärr kommuner som medvetet motarbetar hemundervisningen, vilket kan leda till vissa samarbetssvårigheter, men trots sådana fall kan en 'redig, kunskapsfylld och nyttig skolgång' uppvisas, med goda resultat. Mycket beroende på att hemundervisande föräldrar är väl motiverade att ge barnen det absolut bästa.
    Om barn far illa av att undervisas av sina föräldrar, ja då finns det lagar som reglerar det. Faktum är att det finns många barn som far illa i dagens allmänna skolor, vilket är ett jätteproblem. Den problematiken är jämförelsevis minimal hos hemundervisare.

    2. Jag skulle vilja ställa en motfråga: Vem frågar barnen var de vill gå i skola? Jag skulle tro att många fler än de som idag hemundervisas då skulle välja just hemundervisning. Jag står också på barnens sida.

    3. Att hemundervisade barn isoleras från samhället är en myt. Snarare är det nog tvärtom, då undervisningen ofta är samhällsinriktad och kunskap inhämtas mer från verkliga livet än i klasser med enbart jämnåriga.

    Angående internationell forskning så finns det uppgifter att hämta från en rad olika länder, inklusive flera vetenskapliga referenser. Rekommenderar att du läser några av alla de källor som finns samlade på Rohus:
    http://rohus.nu/?Om_Hemundervisning:Hemundervisning_i_forskningen

    Tills sist; jag fastnade för din slogan: Valfrihetsinriktad familjepolitik, ja tack! :)

    SvaraRadera