lördag 29 maj 2010

Folkpartiet liberalerna gör ingen skillnad på om du är mamma eller pappa

Imorgon firas mors dag. Men vilka krav ställer vi på mammor – och på pappor?

I DN igår berättar Eva, 24 år, att hon alltid måste försvara sig och förklara varför hennes barn bor lite mer hos sin pappa. Hon har dem varannan vecka, även om det inte är hela veckor utan endast på helgerna.

Eva berättar att folk reagera på att barnen bor mer med sin pappa än med sin mamma. När hon berättar att barnen bara är hos henne varannan helg blir många upprörda. Eva bor i en lägenhet nära sin före detta man. Hon har sönerna onsdag eftermiddag till måndag morgon, varannan vecka, det vill säga en tredjedel av tiden.

Attityderna till mammor och pappor har förändrats och de flesta tycker nog idag att båda föräldrarna har samma ansvar för barnen. Men visst finns det fortfarande en skillnad i synen på mödrars och fäders engagemang.

Varför förväntas mammor ha starkare känslor för barnen?
Varför förväntas de lida mer av att vara ifrån sina barn, än vad pappor gör?

Folkpartiet liberalerna gör ingen skillnad på om du är mamma eller pappa. Vi gör ingen skillnad på om ditt barn har två mammor, två pappor, en mamma och ingen pappa, en pappa och ingen mamma. Folkpartiet liberalerna tror inte att känslorna för barnen sitter i könet du råkar ha mellan benen.

Folkpartiet liberalerna tror inte heller att starka känslor för sina barn måste betyda att du är med dem tjugofyra timmar om dygnet.

1 kommentar:

  1. Väl skrivet! Som nyseparerad är det många som rynkar pannan när jag vågar stå för att veckorna utan barn inte är präglade av att jag ligger hemma och längtar ihjäl mig och bara gråter. Men bara för att jag njuter av min tid utan barn betyder inte det att jag har mindre känslor för dem eller att jag är en dålig mamma. Jag tror inte att en pappa möter samma reaktioner...

    SvaraRadera