fredag 20 augusti 2010

Publicerat debattinlägg i VLT 17/8:

Paavola Önnebro (FP): Vi älskar förskolan

I många debatter och i flera artiklar har jag läst att folkpartiet och Alliansen inte gillar förskolan. Har också fått höra att vi, Alliansen, endast ser på förskolan som förvaring. Jag vill med denna artikel en gång för alla besvara detta: det är inte sant! Låt mig ge er min och Folkpartiet liberalernas syn på just förskolan.

Förskolan är en viktig pedagogisk verksamhet! Att tidigt delta i en pedagogisk verksamhet ger stora möjligheter och vi vet ju att inlärningsförmågan är som störst innan barnen har uppnått skolåldern.

En tydligare pedagogisk inriktning i förskolan och en verksamhet anpassad till det enskilda barnet skapar bättre förutsättningar att klara skolan på ett bra sätt. Särskilt gynnar detta barn i behov av extra stöd.

Under vår tid i regeringsställning har Folkpartiet liberalerna arbetat hårt för att likställa förskolan med de övriga skolformerna. Vi har exempelvis lagt ett förslag om att införa en barnomsorgspeng som innebär fri etableringsrätt för fristående förskolor och flerfamiljdaghem.

Vi har även infört att den allmänna förskolan, som idag innebär gratis förskola 15 timmar i veckan för alla barn från och med det år de fyller fyra, ska erbjudas från tre års ålder. I den nya skollagen som presenteras i höst föreslås förskolan bli en skolform.

Men det finns mer att göra. Folkpartiet vill att målen i förskolans läroplan ska förtydligas.

Vi vill även att den nationella kvalitetsgranskningen av förskolan ska stärkas. Det jag är mest stolt över är att mitt parti vill satsa på förskollärare och barnskötares fortbildning. Jag är stolt över att mitt parti vill kvalitetssäkra förskollärarutbildningen och på riktigt ge förskollärarna det pedagogiska ansvaret. Det är inte vi politiker som vet vad som är bäst för barnen på förskolan. Det vet ni föräldrar, förskollärare och barnskötare.

Jag och folkpartiet liberalerna är stolt över vår fina förskoleverksamhet här i Västerås och vi är stolta över at ni föräldrar och ni barn är nöjda med er förskola. Men vi vet att det finns mer att göra. Just nu är det prio ett att se till att barngrupperna inte svämmar över!

En gång för alla: folkpartiet älskar förskolan! Med det sagt välkomnar jag en debatt kring vad vi kan göra för att se till att förskolan här i Västerås bibehåller sin goda kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar