fredag 27 augusti 2010

"En självklar sak i alla fall för vanliga barn."

Vissa ämnen berör mig mer än andra. Jag erkänner: jag är inte jätteintresserad av infrastruktur och så...Men denna kommentar berör mig djupt in i hjärtat. Jag fick denna i min blogg igår:


"Jag tänker på om du/ni kommer att arbeta för att barn i särskolan ska ha lika bra lärare och material som vanliga barn har. Att dessa barn inte glöms bort i den "trygga" miljön. Att man jobbar mer för integrering och ser fördelarna med att blanda barn i den vanliga miljön.

Så som vi har det idag så får vi strida för att vår son ska få möjligheten att lära sig bokstäver... Bokstäverna har inte berörts än! Han har nu börjat 2:an.

Varför ska vi föräldrar med barn som behöver extra stöd i skolan behöva strida för en sådan självklar sak? En självklar sak i alla fall för vanliga barn. "


Då jag själv har en bror som idag bor på gruppboende vet jag hur det kan vara att hela tiden behöva strida för sina barn. Att få lära sig bokstäverna i ettan ska vara en självklarhet!

Det jag idag kan svara på rörande detta inlägg är att detta är något Du måste ta upp med rektor. Om inte det går så måste Du gå till ProAros-styrelse. Jag som enskild politiker kan inte göra mer än att trycka på dessa personer när det gäller just pedagogik.

Men jag är villig att tillsammans med Dig och dem de berör göra ett utspel för att öppna ögonen på dem som har makten att ändra på detta!

1 kommentar:

  1. Hej igen och tack för svaret OCH att du skrev ut mina ord på din blogg!

    Det jag funderar på nu är om det finns krav på utbildning när det gäller att få jobba innanför skolans väggar?

    Finns det krav på att man ska ha en speciell utbildning för att få jobba som lärare? Är det något som politiken är med och styr? Om svaret är ja, att man måste ha en speciell utbildning för att jobba som lärare så ställer jag nästföljande fråga:
    - Gäller det även i en särskoleklass?
    Ska en personal i en särskoleklass ha utbildning i att lära ut bokstäver och siffror och allt som behövs för läs- och skrivprocessen?

    P.s.Du finns med i mina tankar till valet ;) d.s.

    SvaraRadera