lördag 6 mars 2010

Svår fråga

I förmiddags var jag på kandidatutbildning där vi bland annat diskuterade burka, niqab och hijab. Vi diskuterade om det är okej att dessa huvudbonader blir burna här i Sverige på vissa arbetsplatser. Är det okej i vården? På ett gruppboende? I en skola av en klasslärare? På en förskola?

Ska man tillåta kvinnor att utbilda sig till dessa yrken om man bär dessa huvudbonader?





Jag svarar ja på sista frågan eftersom att det måste vara upp till var och en vad man vill utbilda sig till MEN det är upp till arbetsgivaren att sedan avgöra om dessa huvudbonader passar just på den aktuella arbetsplatsen.

Jag skulle däremot själv säga ifrån om mina barns läkare bar burka eller niqab då jag vill se personens hela ansikte, dels för att kommunicera med läkaren dels så att mina barn inte blir skrämda.

Vad tycker du?

3 kommentarer:

  1. Jag vill se ansiktet på mina arbetskamrater, och på dem som tar hand om mina barn vad gäller omsorg och omvårdnad.

    Så jag säger NEJ till burka, niqab och hijab inom dessa yrken.

    Jessica

    SvaraRadera
  2. Men med hijab ser man ju ansiktet...är det ändå så med det Jessica?

    Kul att du kommenterar! :)

    SvaraRadera
  3. Hm...svår fråga. Varför bär kvinnorna hijab, jag antar att svaren är olika. Är det ett förtryck? För att de måste? Eller för att de vill? Hörde från en vän som bor i Bahrain att det är mode där. Att det gäller att ha den finaste, mest glittriga burka, niqab och hijab ..och att de VILL ha dom. Medans i tex Saudi arabien måste kvinnorna ha på sig dessa. En av mina vänner väljer också att ha på sig dessa skynken för att slippa blickarna från alla män....coh för att det är skönt och svalt la hon till..?
    Jag vill se ansiktet på dom som jobbar med mina barn MEN kan man begära att de inte ska ha på sig en hijab? Svår fråga.

    SvaraRadera