söndag 21 mars 2010

Idag är det World Down Syndrome Day!



Blev upplyst just precis att det idag är World Down Syndrome Day! Läser på www.worlddownsyndromeday.org/ att "Down Syndrome International (DSI) has officially earmarked 21 March as World Down Syndrome Day (WDSD). The date was chosen to signify the uniqueness of Down syndrome in the triplication (trisomy) of the 21st chromosome and is used synonymously with Down syndrome."

På FUBs hemsida får man veta att det varje år föds omkring 120 barn med Downs syndrom i Sverige och att detta motsvarar ett barn med Downs syndrom på 800 födslar.

Med vaddå syndrom? Jo, med ordet syndrom "menas att det finns en grupp av symtom eller avvikelser, som i stor utsträckning förekommer tillsammans. "

En varm kram till alla er föräldrar och alla era goa barn med DS! Det är er dag idag. Nästa år gör vi något storslaget! En festival? En utställning? Vad tycker NI?

1 kommentar:

  1. Hej Hanna

    Jag är jättegärna med på något storslaget den 21 mars.

    Tack för hälsningen inne på min blogg. Ja, det är lite för mycket som händer i mitt liv just nu. Så mycket att man inte orkar berätta allt på bloggen: trasig bil, barn med nässelutslag, magsjukor, lärare som ifrågasätter att vi vill ha samtal om vårt barns utveckling på särskolan, min pappa som får hjärtinfarkt, min äldsta som igår fick ström i kroppen o legat inne med EKG-övervak och provtagningar och dagens barnkalas på busborgen.....
    Trött? Behöver jag svara på det?

    Det var jättekul att träffa dig när vi hade vår lilla mammaträff!

    SvaraRadera