torsdag 25 mars 2010

Förskolklassen - år 0?

Jag skulle väldigt gärna arbeta i en förskoleklass (ja gamla lekis)! Kreativitet blandat med praktiskt arbete och skolämnen. Förskoleklassen infördes för att göra övergången mellan förskola och skola smidig och många menar att detta funkar vädigt bra!

Men idag ondgör sig många över att följden av detta istället blivit att barn idag i praktiken börjar skolan som sexåringar. De menar att det är steget från förskola till förskoleklass som utgör skolstarten. Och? Det är väl bra? Det är väl ingen dålig sak!?

Jag skulle vilja att förskoleklassen blev obligatorisk och att den blev år 0. Att förskoleklassen blev skolstarten för alla barn.

Vad tycker Du?

2 kommentarer:

  1. Hej..

    Jo det kan väl vara bra. Jag är bara Det jag ser är att barn ska bli så stora fort, många barn behöver leken för att utvecklas man lär mycket av att leka. Jag tycker förskoleklassen är jätte bra men det får inte vara så att det blir för mycket "skola" i förskoleklass. Allt hänger på hur man undervisar i förskoleklass. Leken behöver va i fokus tycker jag. ´
    Malin.. :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Malin! Men leken ska vara i fokus även när F-klass blir år O...jag tycker att leken ska vara en del av skolan lång upp i åldrarna :)

    SvaraRadera