onsdag 24 mars 2010

Normalt?

Idag fick jag chans att diskutera heteronormativitet och sexuell läggning med en kille. Mycket intressant. Min åsikt är att allt är "normalt" och att ingen sexuell läggning är mer normal än någon annan. Killen däremot menade att så ser inte verkligheten ut, utan det är heterosexualitet som är det normala och vår norm här i samhället. Jag frågade om detta rimmade med den värdegrund han har men han svarade att norm och värdegrund inte har med varandra att göra!

Eh, jo det gör det väl!?

Sociala normer är underförstådda förväntningar och regler i en social gemenskap och dessa förväntningar och regler är uppsatta utifrån den värdegrund den sociala gemenskapen har.

Killens - vi kan kalla honom John- värdegrund innehåller alltså att han ser på "heteronormen" som normalt och annan sexuell läggning som onormal. I detta ligger en stark och tydlig värdering enligt mig.

Min värdegrund baseras bland annat på allas lika värde och allas lika rätt att älska vem man vill. Oberoende av kön.

John, 2000-talet ringde, du måste komma hem från 1950-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar