lördag 27 mars 2010

Förskoleklassen - en bro?



Igår på konferensen (om Läsa-Skrva-Räkna-garantin) sa Anders Garpelin, forskare/lärare vid Mälardalenshögskola i specialpedagogik, något väldigt klokt.

Han sa: "Förskoleklassen anses vara en bro mellan förskolan och skolan. Men vi borde tänka på hur det känns för barnen att stå på denna bro ett helt år."

Idag ska förskoleklassen följa förskolans traditioner och struktur men också vara en inkörsport och uppladdning inför årskurs 1. Men jag anser att detta känns halvhjärtat på något vis.

Jag tycker att förskoleklassen i större utsträckning borde påminna om årskurs 1 och då på riktigt bli år 0! När barnet slutar på sin förskola för att börja förskoleklass då ska barnet känna att nu är det dags att äntligen börja i skolan och äntligen få ta nästa steg!

Barnet ska INTE förpassas till att stå på en bro och varken veta ut eller in i ett helt år!

1 kommentar:

  1. Jag tycker att den fortfarande ska präglas utav lek. Det viktigaste är leken och gemenskapen coh jag tycker heller inte att den behöver vara obligatorisk.
    Mina tankar lite kort...

    Jessica

    SvaraRadera