fredag 23 juli 2010

Ställ krav!

Att ställa krav är att bry sig.
Tycker inte Du också det?
Om Du ber ditt barn städa rummet och barnet vägrar ger Du då bara upp? Nej, jag tror att Du säger att h*n måste städa rummet för annars får h*n 1. ingen veckopeng eller 2. annars får h*n inte gå ut eller 3. annars får h*n råttor som bor under allt bråte och som springer över honom/henne när h*n sover.

Visst?

Så varför är det så farligt att tycka att vi bör ställa krav på våra barn/elever i skolan också? Varför är det så farligt att vilja ha betyg från årskurs 6 (eller helst ännu tidigare) för att visa barnet/eleven att "titta så här ligger det till". Handling och konsekvens. "Om du inte lyssnar i skolan och om du inte gör det du ska så fixar du inte det - du måste skärpa dig och jag vet att du kan och att du vill!"

Och varförär det så farligt att ställa krav på att våra elever/barn ska uppföra sig i skolan? Är inte Du noga med att Dina barn uppför sig på den där middagen hos era grannar? Jo, precis. Så varför inte ordningsomdömen i skolan? För att visa att "titta din fröken har skrivit här att du pratar hela tiden trots att hon säger till och du svär och visar inte henne respekt, jag vet att du kan och vill bättre än så."

Nej, att vara för slapphänt i skolan och ha för låga förväntningar på våra barn/elever är inte att vara snäll det är att vara elak.

För face it, vår framtid är värda att bli väl förberedda för det som väntar där ute!

1 kommentar:

  1. Det absolut största problemet med svensk skola är att betygen saknar betydelse, auktoritet. Den enda gången du faktiskt behöver ett betyg är när du söker till Högskolan. Då är det din inträdesbiljett till högskolan. Jag har hittills aldrig blivit efterfrågad om mina betyg när jag sökt jobb och nu när jag är 34 känns det ju rätt avlägset att någon ens skulle vilja se betyg från 15 år tillbaka i tiden.

    Överlag har det svenska läraryrket tappat mycket av sin auktoritet. Jobbade själv som lärare i sex (6) år i svensk gymnasieskola. Obehörig hette det nog, jag kan yrkesämnen och undervisade i dem. Men in på lärarhögskolan kom jag inte, trots fem år som lärare på gymnasiet, för jag hade IG i Svenska B med mig från gymnasiet. Jag gick vidare och sitter nu som teknisk chef på nordens största veckotidningutgivare.. Inte visade jag mina gymnasiebetyg vid de intervjuerna heller..

    SvaraRadera