söndag 18 juli 2010

Du vet bäst själv!

Min parti-kamrat Carina Broberg skriver så här i sin blogg:

"Gillar inte alltid 15-timmars tillsynen och behovet av att släpa iväg de äldre syskonen till dagis.

För är båda föräldrarna hemma då borde väl kommunen kunna ställa krav på att syskonen (inte de som går i skolan) är kvar hemma...eller?"

För det första anser jag att förskolan (inte dagis) är en viktig pedagogisk verksamhet som är bra för barnen eftersom att de lär sig mycket där. Så därför så anser jag att 15-timmars tillsynen måste finnas kvar!

Men för det andra så hoppas jag, precis som Carina, att alla syskonen får vara hemma då resten av familjen har semester. Precis som god pedagogisk verksamhet har alla barn rätt till vila och ledighet.

Men att ställa krav på att alla barn SKA vara hemma under sommaren det tycker inte jag att vi som politiker ska göra. Det måste familjen själv avgöra. Att lämna sitt barn på förskolan varje dag kl 9 för att sedan hämta henne/honom kl 14 efter att man badat klart med det lilla syskonet är inget JAG skulle göra. Men som sagt: det är inte jag som politiker som avgör hur Du gör med Dina barn.

Så Du ser, även inom ett och samma parti kan man tycka olika! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar