fredag 30 juli 2010

Här har samhället ett stort ansvar!

När jag var liten älskade jag Katitzi. Hon var en "zigenar-flicka" stod det i bolen och det sa de i filmen. Hon var spännande och fin, tyckte jag.

Men så heter det ju inte. Det heter romer. Rom är en benämning på en romsk vuxen man på romani; för en romsk vuxen kvinna används romni. Romer är en folkgrupp. Ibland används termen zigenare, en term som uppfattas som nedsättande av romer och därför inte används av internationella organ.

Under århundraden och även idag har romers tillvaro präglats av omfattande diskriminering och utanförskap. Till exempel är det oacceptabelt att så många romska barn sviks genom att inte få fullvärdig utbildning. Här har samhället ett ansvar. Skolplikten gäller alla! Så skriver integrations- och jämställdhetsministerna Nyamko Sabuni (fp) i sitt nyhetsbrev.

Ytterligare steg för att säkerställa att också romers mänskliga rättigheter kan garanteras måste tas! Bland annat föreslås nu en bindande handlingsplan som ska innehålla specifika åtgärder rörande boende, utbildning och arbete.

Nyamko Sabuni skriver:

"Alla människor har rätt till en likvärdig behandling enligt de grundläggande principerna för de mänskliga rättigheterna. Dessa garanteras bland annat av FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och FN:s konvention om avskaffandet av alla former av rasdiskriminering liksom av Europakonventionen."

Jag är stolt över dig Nyamko och jag är stolt över folkpartiet liberalerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar