söndag 11 juli 2010

Fy Gudrun!



Jag har varit i Almedalen och det var riktigt roligt och lärorikt! Nästintill dagligen kom det olika utspel och när det gäller jämställdhetspolitiken blir det mest plakatpolitik.

Nyamko Sabuni skriver i sitt nyhetsbsrev: " Jag saknar seriösa förslag som tar itu med grundproblemen, det faktum att kvinnor jobbar mindre, har sämre möjligheter att göra karriär och äger mindre än män." Jag håller verkligen med!

Under Almedalsveckan hånade Gudrun Schyman alla kvinnor med små ekonomiska marginaler genom att elda upp 100 000 kronor i ett pr-jippo. Hon ville tydligen uppmärksamma sitt parti och löneskillnaderna mellan kvinnor och män.

Det är SÅ osmakligt att göra på det viset. Dessa pengar kunde gjort större nytta på annat håll!

Visst, löneskillnaderna måste bekämpas men en Schymans förslag om kvinnofonder som ska bekostas genom höjda arbetsgivaravgifter är typisk jobbfientlig vänsterpolitik. Pengar är för vänstern något som politiker kan ta från företag eller arbetare och spendera som man vill. För mig är pengar något man arbetar ihop. Och jag och folkpartiet vill ge alla möjligheten att arbeta och att tjäna pengar.

Samhället måste förändras för att bli mer jämställt. Det viktigt att se till att fler kvinnor ska kunna gå från deltid till heltid, öppna upp monopolen inom kvinnodominerade sektorer och att främja kvinnors företagande. Inte minst måste förutsättningar att kombinera yrkesliv och familjeliv förbättras!

Men vad hjälper det att bränna upp pengar!??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar