måndag 19 april 2010

Unga med funktionsnedsättning lever under sämre villkor

Om det är svårt för "friska" ungdomar att få jobb idag så kan Du ju föreställa dig hur det är att försöka få ett jobb om du är ung med en funktionsnedsättning!

Detta är en riktig utmaning för välfärdssystemet!

Att ge stöd så att unga människor med lindriga funktionsnedsättningar kan få tillgång till arbetsliv och sysselsättning är en komplicerad uppgift. Det säger arbetsförmedlingen, försäkringskassan och socialtjänsten.

Men inte nog med det! Ungdomar med funktionshinder utestängs från kultur- och fritidsaktiviteter också! Många kommuner - och där faller också Västerås in - gör inte tillräckligt för att barn och unga med funktionshinder ska kunna vara med på kultur- och fritidsverksamheter.

Rapporten Fritid för barn och unga med funktionshinder visar att hälften av Sveriges kommuner inte har ansträngt sig för att ge barn och unga med funktionshinder en aktiv fritid.

Alltså: unga med funktionsnedsättning lever under sämre villkor än andra ungdomar! Varför? Varför pratar inga partier om detta? Inga! Inte ens folkpartiet som alltid varit det parti som stenhårt slitit för allas rättigheter och då specifikt riktat in sig på frågor som rör personer med olika typ av funktionsnedsättning.

Jag är besviken. Och jag skyller en hel del på mig. Varför har inte jag lyft detta tidigare!? Jag om någon borde ju förstå detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar