lördag 18 september 2010

Sjukförsäkringen

Det ställs nu mycket frågor om sjukförsäkringen i valstugorna. Några saker är viktigt att slå fast:

Den som är för sjuk för att arbeta ska ha en god sjukersättning eller förtidspension.

Efter två och ett halvt års sjukskrivning görs en prövning under tre månader om det finns arbetsförmåga.

Om någon då bedöms sakna förmåga att arbeta går hon eller han därefter tillbaka i sjukskrivning eller förtidspension.

Under de tre månaderna får man ersättning på a-kassenivå.

Anledningen till att Alliansregeringen lagt om sjukförsäkringen är att vi var i en situation då människor stängdes ute från möjligheten att komma tillbaka genom långa passa sjukskrivningar och slentrianmässiga förtidspensioneringar.

Världens friskaste folk var bland världens mest sjukskrivna och människor hamnade allt längre från arbetsmarknaden. Numera satsas på tidig rehabilitering och hjälp för dem som kan att komma tillbaka i arbete.

Men när större reformer genomförs kan självklart människor komma i kläm och drabbas av kantigheter i systemet. Därför har flera förändringar av regelverket gjorts efter hand.

Mona Sahlin påstår att en döende cancersjuk person inte fick sjukpenning och viftade med en sådan tidningsrubrik. Så är inte regelverket - den som är döende eller svårt sjuk i cancer har rätt till sjukpenning utan tidsgräns.

Rösta med förnuftet!:)

1 kommentar:

  1. Problemet är att det är FK som gör bedömningen av om man är sjuk och inte kan arbeta. Alltså inte den läkare som man själv träffar och får behandling och diagnos av. Har själv varit kortvarigt sjuk (3 mån), fick efter 3 mån (alltså när min sjukskrivningsperiod var slut) beskedet att jag inte var berättigad ersättning vilket min läkare och behandlande läkare tyckte. Jag har ett toppenjobb och vill jobba men alla kan vi drabbas av sjukdom. Jag är frustrerad, när jag ringer FK så kommer jag inte ens fram till min handläggare pga överbelastning. Som tur är så är vi två försörjare i familjen men tänk om jag varit ensamstående. Självklart ska jag överklaga beslutet men har inget hopp om att få några pengar alls. Jag är principiellt för aliansens sjukvårdsreform med rehabilitering mm men man måste ju kunna vara sjuk när ens läkare sjukskriver en från det jobb man har. Annars måste ju var och en börja ifrågasätta läkarnas kompentens vid varje sjuktillfälle? Ytterligare ett problem är ju att man inte kan få hjälp m rehabilitering om man inte räknas som sjuk. Och det ska väl inte behöva ta 3 mån innan man får beslut?

    SvaraRadera