måndag 14 juni 2010

Kollo :)

Jag är lyckligt lottad och likaså mina barn. Vi kan vara hemma tillsammans i sommar i hela 8 veckor! DET är lyx. istället för att köpa dyra saker och dyr resa i sommar så väljer vi att lägga pengarna på att jag kan vara hemma med barnen.

Förra veckan var det skolavslutningar och rektorer talade och sa att nu är det sommarlov och ledighet som gäller! Men så är det ju inte för alla barn. Många barn går ju på fritids hela somrarna eller åtminstone till största del...

Kanske har man inte råd att ta semester? Kanske är man student och måste sommarjobba? Kanske är man ensamstående förälder. Jag vill inte tror att någon har sina barn på fritids (eller förskola) i sommar om man själv är ledig...jag tar för givet att de allra flesta föräldrar som är lediga väljer att ha sin barn hemma...

Så klart borde alla barn få ha sommarlov! Och då menar jag inte bara vara ledig från skolan utan även att våra barn samlar nya krafter och har roligt!

Ett sommarlov borde alla barn och ungdomar ha rätt till, oavsett om man har gott om pengar eller inte och oavsett om föräldrarna jobbar hela sommaren. Då kanske kollo kan vara något!?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, visst är det synd om dem som inte får något sommarlov alls. Samtidigt värjer jag mig lite mot uppfattningen att desto mer barnen "får" vara hemma, desto bättre mår de. Min dotter (6 år) går halva dagar nu i juni och det är så hon vill ha det. Kompisarna är ju där! Hemma i kvarteret är det inte många att leka med och att gå och dra med morsan eller farsan hela dagen är inte det man brinner för i den åldern.

    Och även om man leker med tanken på att alla barnen fick vara hemma så är jag ändå inte säker på att det hade varit bättre. Många av dem är bortresta när de väl är lediga, andra bor såpass långt bort att det blir svårt för barnen att träffas spontant.

    SvaraRadera
  2. Jag menar inte att alla barn har det bättre hemma...jag VET att det inte är så. Men samtidigt vet jag att det finns de föräldrar som lämnar sina barn på förskola och fritids för atts edan själva åka och bada och få sola ifred...

    Det ÄR ett problem att det är få barn hemma, ja det håller jag med om. Men jag hittar på saker nästan varje dag med våra barn...ibland hyr jag bara en film...ibland leker de på gården medan jag solar i sol-stolen...

    10 månader om året går mina barn på förskola och skola 7.30-16. Därför tycker jag att det känns lyxigt, mysigt och roligt att ha dem gemma på heltid 2 månader över sommaren.

    Kanske har jag tur som har barn som vill vara hemma med mig och bara vara? Om de någon dag efterfrågar vänner så ringer jag någon förälder och frågar om jag får "låna" deras barn nästkommande dag så att våra barn kan leka.

    Men obs! Jag är MOT restriktioner. Det är upp till alla föräldrar att göra som de vill. Det som passar min familj kanske inte passar din? :)

    Tack för kommentaren!

    SvaraRadera