onsdag 9 juni 2010

Att vara fritidspolitiker



Vad innebär det att vara fritidspolitiker?

Carina Boberg (fp)skriver i Linköpings tidning den 9e juni om att vara just fritidspolitiker:

"När man berättar att man är aktiv inom politiken så tror många att man är kommunalråd! Varför? Vet inte Linköpings invånare att vi bara har ett begränsat antal kommunalråd och att resten är fritidspolitiker? Då ska jag berätta om min vardag som gymnasielärare, fritidspolitiker för Folkpartiet och mamma/hustru."

Jag är precis som Carina också fritidspolitiker.

Carina skriver vidare: "Att vara fritidspolitiker innebär att man ska vara med på möten som ligger på dagtid. Vad gör man om man har ett jobb att sköta? Jo, man tar tjänstledigt (man har rätt att ta ledigt för politiskt uppdrag) just för de timmar som mötet pågår."

Ja, så är det.

När läser då jag och Carina alla handlingar? "Handlingar som kan väga upp till fem kilo och kommer på fredagen innan mötet veckan därpå" skriver Carina. Precis som för Carina får det bli på helgen även för mig.

Carina skriver: "För jag är ju fritidspolitiker och då använder man sin fritid till att komma ifatt med hemmet och politiken. Glöm motionsrundan, biobesöket, bekanta och den egna avkopplingen. För det hinner man inte med!"

Så sant Carina! Så sant!

Men varför ställer då jag och Carina upp på detta då? Jo, för att vi bryr oss och för att vi vill påverka! Både jag och Carina är vanliga människor med helt ordinära arbeten. Vi engagerade oss i politiken för att vi kände att vi kunde bidra med något.

"Satsa på politiken! Bli fritidspolitiker – det är du själv som sätter gränsen för hur mycket du vill engagera dig!" skriver Carina och jag håller med.

Det är intressant, roligt, utmanande men även svårt. Man ska inte tro att man på en dag ska kunna ändra på allt.

Men Du ska veta att det går att påverka och förändra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar